Easy Rider, met de nadruk op Easy
Een van de aantrekkelijke kantjes van de motor is dat u ermee op vakantie kunt. En dat hoeft beslist geen synoniem te zijn van bivakkeren, repareren en improviseren. Trends ging voor u op zoek naar vakantieformules waar motor én gemak samengaan: van een korte weekendtrip naar Kent tot een tiendaagse reis door India.
Misschien heeft u er ook al eens van gedroomd om net zoals Ted Simon (‘ Jupiters Reizen‘) een wereldreis te maken met een Triumph. Het grote avontuur, weet u wel. Weg met de motor die nu nog al te vaak in de garage staat. De bagage opladen en vervolgens met een draai aan de gashandel de wijde wereld intrekken. Dromen van mooie bochtige wegen in de bergen, van verpletterende vergezichten, van kameraadschap en verbroedering met de inheemse bevolking.
Alleen is zo’n reis niet voor iedereen weggelegd. De meeste motorrijders hebben maar enkele weken vakantie per jaar. Een verlengd weekend kan wel, maar toch. En dan is er nog die hele voorbereiding, de bagage die mee op de motor moet. En wordt het kamperen of slapen in een hotel? Boekt u dat hotel van tevoren of gaat u op goed geluk op weg? Allemaal praktische problemen. Dus blijven het vaak dromen.
Motor op de vrachtwagen
Maar dat hoeft niet langer. Want hoewel een gemiddeld reisbureau nog nauwelijks op de vraag naar motorreizen weet te antwoorden, zijn er toch al enkele – overwegend Nederlandse – marktspelers die dit gat in de markt hebben ontdekt. Een organisatie als Vrij Uit bijvoorbeeld biedt motorreizen aan, al dan niet in groep, en werkt samen met de ANWB (de Nederlandse tegenhanger van VTB/VAB en Touring).
Bij een aantal motorzaken in ons land ligt er sinds kort ook een folder van Breakaway Motorcycle Tours. De vereniging organiseert trips naar Frankrijk, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, Spanje en de Verenigde Staten. Initiatiefnemers zijn Jo Borremans en Marc Adriaenssens. “We zijn in het najaar van 2000 gestart. Dit wordt ons eerste seizoen,” zegt Borremans.
Hoe is hij erbij gekomen om Breakaway Motorcycle Tours op te zetten? “Ik heb toerisme gestudeerd en we hebben thuis in Nossegem een motorzaak. Ik werkte vaak mee in de zaak en merkte dat klanten wel wilden reizen met de motor, maar dat het aanbod beperkt was. Daarom hebben we zelf besloten een product uit te brengen, voor en door motorrijders.”
Een trip in bijvoorbeeld Zuid-Spanje (Andalusië) is niet zo evident als u alleen gaat. U moet er eerst nog met de motor zien te geraken. De afstand is al een reis op zich. “Of u moet uw motor daarheen laten vervoeren. Ook dat kost geld,” zegt Borremans. Hij en zijn compagnon laden de motoren van de deelnemers (minimaal vijftien) op een vrachtwagen, sturen die naar Spanje en brengen de motorrijders met het vliegtuig naar Malaga. Bij aankomst op de Spaanse luchthaven staan de motoren klaar en kan het feest beginnen.
Acht dagen later worden de motoren weer opgeladen en nemen de avonturiers opnieuw het vliegtuig naar België. Gedurende die dagen is er technische bijstand voorzien en gaat de bagage mee in een busje. “U kunt zelf rijden volgens het roadbook dat we meegeven of u kunt in de groep meerijden. Mocht u problemen hebben, dan belt u de begeleidingswagen.” Per dag staat er 200 tot 300 kilometer op het programma. Dat is voldoende als u alle dagen rijdt en ook nog wat wil zien, stelt Borremans.
Op een Harley door de VS
In ons land is het blad Moto Pulsion één van de pioniers op het vlak van motorreizen. Aanvankelijk beperkte het zich tot het Franssprekende landsgedeelte, maar sinds vorig jaar is het ook actief op de Vlaamse markt.
“We zijn zes jaar geleden begonnen met trips van één dag. Die kenden veel succes en gemiddeld zaten we aan 120 motorrijders,” zegt Thomas Giebels van Moto Pulsion Voyage. “Zo’n vier jaar geleden zeiden we: laten we een lang weekend organiseren. Het werd een reis naar Kent in Engeland. En zo is het project langzaam gegroeid.”
Moto Pulsion biedt reizen naar Marokko, Duitsland (het Zwarte Woud, de Eifel), Frankrijk (Ardèche), India (op een Indiase Enfield, een eenpitter waarvan het ontwerp stamt uit de jaren vijftig) en naar de VS (op een Harley). De reizen naar het Verenigd Koninkrijk zijn intussen uit het aanbod verdwenen wegens de hoge koers van het pond en de dure benzine aan gene zijde van het Kanaal.
Voor de trips in Europa maken de deelnemers gebruik van hun eigen motorfiets. Daarbuiten staan de motoren ter beschikking en zijn ze in de prijs inbegrepen. Marokko blijkt een populaire bestemming. De vereniging gaat zo’n tiental keer per jaar naar dat land, waar de reizigers zich met 125 cc Yamaha off-the-road motoren voortbewegen. Ook daar is alles geregeld: hotels en bijstand. Aan de trips met 125 cc-motoren kunnen zelfs nieuwelingen meedoen, zegt Giebels. De wet bepaalt immers dat wie een rijbewijs B heeft dat na 1989 is uitgegeven, twee jaar nadat het verkregen is met een 125 cc motor (met een vermogen van ten hoogste 15 pk) op stap kan. “In zo’n geval raden we wel aan om eerst een 125 cc-weekend bij ons te doen. Op basis daarvan kunnen we zeggen of de geïnteresseerde in staat is om die reis mee te maken,” zegt Giebels.
Voor de gevorderde off-the-road-rijders zijn er ook trips met meer ‘piste’ erin opgenomen. Dan kan er ook voor een zwaardere motorfiets (een Honda XR400) worden gekozen.
Amerika lijkt het droomland bij uitstek om per motorfiets te doorkruisen. Het Nederlandse ATP Custom Tours heeft zich zelfs gespecialiseerd in de VS en Canada. Niet met de eigen motor, wel met ter plaatse gehuurde motoren (Moto Pulsion Voyage en Breakaway Motorcycle Tours bieden gelijkaardige formules). ATP Custom Tours begeeft zich ook meer en meer op de Belgische markt en nam onder meer deel aan de vakantiebeurs in Antwerpen. Richard Batteram, die de promotie doet van ATP Custom Tours, zegt dat voor de VS en Canada de transportkosten van de eigen motor te hoog oplopen. “Dan moet u al zeker zes weken rondrijden om de kosten te verantwoorden,” zegt hij.
De aanbieders hebben verschillende motoren in hun pakket steken, maar een Harley-Davidson krijgt toch wel vaak de voorkeur. “Met een Harley door Amerika rijden oefent een enorme aantrekkingskracht uit,” weet Batteram. De reisorganisaties spelen daar in hun brochures op in: foto’s van wijdse vlakten met op de zonovergoten weg een paar Harley’s of een beeld van Monument Valley.
Hoeveel kost het?
De prijzen voor de trips variëren. Bij Breakaway Motorcycle Tours staat de reis naar Zuid-Spanje (8 dagen) voor net geen 50.000 frank te boek, vier dagen Vogezen kost 9250 frank, drie dagen Luxemburg 5990 frank. Wie naar de Verenigde Staten wil, betaalt tussen 81.400 en 126.900 frank inclusief huur van een motorfiets. Bij Custom Tours variëren de prijzen van ruim 100.000 frank tot meer dan 200.000 frank (voor 23 dagen Best of the West op een Harley). Acht dagen met een 125 cc door Marokko kan bij Moto Pulsion Voyage vanaf 32.900 frank. Voor een weekendje Zwarte Woud moet er 7500 frank worden neergeteld. Elf dagen VS komt op 79.000 frank (inclusief motor) en tien dagen India op een Enfield 69.500 frank.
Wie zijn nu die motorrijders die met dergelijke reizen meegaan? Jo Borremans zoekt zijn klanten vooral onder de ‘ouderen’, de meer kapitaalkrachtige motorrijders. “Als u met twee naar Zuid-Spanje gaat, zit u al gauw aan 80.000 frank. De jeugd zal daar niet zo direct op afkomen. De weekends zijn ook meer gericht op het budget van die jongeren.” Richard Batteram houdt het op motorrijders in de leeftijdscategorie tussen 35 en 45 jaar. Jongeren hebben er niet altijd het geld voor. “En ja, er zitten midlife-crisispatiënten tussen. Maar meestal gaat het om fervente motorrijders die de reis in Amerika of Canada eens gemaakt willen hebben.”
Maar hoe zit het nu met het stereotiepe beeld van de motorrijder, de individualist die zijn eigen plan trekt? Die bestaat wel, maar vormt kennelijk een kleine minderheid onder de motorreizigers. Hij gaat wellicht op de bonnefooi op pad, of schrijft de motorvriendelijke hotelletjes aan die in de rubrieksadvertenties van de motorbladen hun waar aanprijzen. “Veel mensen vinden het helemaal niet leuk om alleen te rijden,” weet Thomas Giebels van Moto Pulsion Voyage. Jo Borremans (Breakaway Motorcycle Tours) denkt dat ook motorrijders graag bij de hand worden genomen. “Er zijn mensen die avonturier zijn en alles zelf doen. Maar anderen willen dan weer dat alles verzorgd is. Ze willen een optimale vakantie zonder zorgen.”
Nuttige adressen:
* Breakaway Motorcycle Tours, fax: 02-759 48 25, e-mail: breakaway-motorcycle-tours@hotmail.com
* Moto Pulsion Voyage, Tel. 019-51 40 39, 019-51 38 43, fax: 019-51 40 48, internet: www.motopulsion.be, e-mail: moto.pulsion@online.be
* ATP Custom Tours: Tel. +31-180 696 770, fax: +31-180 696 764, internet: www.custom-tours.nl, e-mail: custom@atp.nl
Ad van Poppel
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier