DUVEL
Brouwerij Moortgat sponsorde met het merk Duvel dit jaar Stephan Henrard voor zijn deelname in een buggy aan de monsterrally Granada-Dakar. Er ging een lijvig persdossier de deur uit met als thema ‘Belgisch bier midden in de woestijn’. Philippe Moortgat: “We waren van plan om daarrond pr-activiteiten te doen. Ik spreek bewust in de verleden tijd, omdat onze rijder de start gemist heeft. Al onze plannen zijn dus stilgevallen.” Henrard deed wel de pre-start in Kortrijk, maar eenmaal in Granada kon hij wegens technische problemen niet aan de echte start verschijnen. Voor rijder en sponsor een bittere pil. “We hadden wat pr voorzien. De buggy van Henrard is immers mooi en we dachten die in horecazaken of bij een opening van een café te kunnen tonen. Als hij de strijd pas na een paar dagen meerijden had moeten staken, zou de zaak anders gelegen hebben. Nu is het deontologisch wat moeilijker. Die wagen heeft niet echt deelgenomen,” aldus Moortgat.
Dat is het risico van het sponsoren van mechanische sporten. Een voetbalteam kan slecht spelen, maar staat nog elke week op het veld. Een kapotte wagen betekent ‘einde oefening’ en ‘jammer van de inspanning’. Naar Dakar-normen was het budget dat Moortgat met Duvel spendeerde klein bier, maar voor de brouwerij was het toch een belangrijke inspanning.
De sponsoring paste in een verdere internationalisering van het merk en moest een van de eerste stappen buiten de grenzen zijn. Totnogtoe gaf Moortgat vooral financiële steun aan regionale of nationale sport- en culturele initiatieven. “We proberen een nieuwe wind te laten waaien binnen en buiten de brouwerij. Ik wil niet zeggen dat het imago van Duvel stoffig was, maar we mogen zeker niet stil blijven zitten. Een andere vaststelling is dat we in België een groot marktaandeel hebben. Het is moeilijk dat nog te vergroten. Onze toekomst ligt dus voor een deel in het buitenland. In Nederland, Frankrijk en de VS zijn we al aanwezig en recentelijk zijn we ook gestart in het Verenigd Koninkrijk.”
De link met Dakar kwam eerder toevallig. Henrard contacteerde de brouwerij, kwam er ook op bezoek, maar stond al vrij snel weer buiten. Moortgat: “Wij dachten aanvankelijk dat Granada-Dakar niets voor ons was. Achteraf zagen we er toch wel brood in: we konden ons imago dynamiseren en wat internationale uitstraling krijgen. De Dakar wordt immers door veel mensen gevolgd en is zonder twijfel de bekendste rally.”
Maar kunnen – gelet op de Bob-campagne – (snelle) auto’s vandaag nog wel gekoppeld worden aan een bier? “We zijn lang van mening geweest dat die combinatie inderdaad niet paste,” aldus Philippe Moortgat, die eraan toevoegt dat de brouwerij via de Arnoldusgroep ook de Bob-campagne sponsort. “Maar het publiek is tegenwoordig voldoende geïnformeerd om het verschil te kunnen maken tussen sponsoring van een rally en rijden onder invloed.” Bovendien weet hij dat Duvel niet het enige merk van alcoholische drank is dat op bolides voorkomt. In het verleden was Martini een grote sponsor van rallyteams en Labatt staat al vele jaren op de overalls van coureurs uit de Williams-F1-renstal.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier