‘Duurzaamheid is geen keuze, maar een must’

Barry Callebaut voert de lijst aan van Oost-Vlaamse bedrijven met de hoogste omzet, na het onvermijdelijke Volvo Cars. Met een groepsomzet van 3,6 miljard euro is het zelfs de grootste chocoladeproducent ter wereld.

De familie Callebaut begon in 1911 met de productie van de ‘Fijnste Belgische Chocolade’. De Callebaut-chocolade vierde vorig jaar zijn honderdste verjaardag. In 1996 fuseerde Callebaut met het Franse Cacao Barry tot Barry Callebaut. Vandaag staat het fusiebedrijf genoteerd op de Zwitserse beurs.

Met de fusie vonden twee ‘oude’ complementaire voedingsbedrijven elkaar. Callebaut was gespecialiseerd in chocolade, Cacao Barry in de aankoop en verwerking van cacaobonen tot cacaomassa, -boter en -poeder. “Het perfecte huwelijk”, zegt Sofie De Lathouwer, marketing director food manufacturers Western Europe.

Smaken verschillen

Barry Callebaut heeft 40 productie-eenheden in 27 landen. “Wij kiezen ervoor om lokaal aanwezig te zijn. De chocoladesmaken verschillen heel sterk per land. Belgen houden vooral van melkchocolade, maar de vraag naar donkere chocolade groeit. Hoe noordelijker je gaat, hoe meer de mensen houden van melkchocolade met een vleugje karamel. Hoe zuidelijker je afdaalt, hoe groter de vraag naar donkere chocolade.”

De chocoladefabriek in Wieze, de thuisbasis van het oorspronkelijke Callebaut, is de grootste chocoladefabriek ter wereld. “Uniek is dat wij hier onze eigen cacaobereiding maken. Wij starten van de cacaoboon, roosteren ze, pellen en breken ze en maken een eigen cacaomassa.” De meeste innovaties komen uit België. Zo ontwikkelde Barry Callebaut chocolade met stevia-extract, een nieuwe natuurlijke zoetstof en chocolade met suikers uit vruchten.

Barry Callebaut is het nummer één in de wereld en wil zijn positie behouden. Potentiële groei ziet het vooral in Azië en Zuid-Amerika. Innovatie blijft een belangrijke steunpilaar. “Wij innoveren op de cacaoboon en de chocolade zelf, maar gaan ook op zoek naar nieuwe technieken. Samen met lokale boeren in Ivoorkust en Kameroen ontwikkelde de chocoladeproducent nieuwe cultivatie- en fermentatietechnieken. Dat levert cacaobonen van de hoogste kwaliteit op.

Duurzaamheid

De grootste uitdaging is duurzaamheid. “Het is geen keuze meer, maar een must. Zonder cacao geen chocolade. Dus investeren wij enorm in de duurzame cultivering van cacaobonen. Zeven jaar geleden hebben wij ons Quality Partner Program opgestart in Ivoorkust en later in Kameroen. Ten eerste om op een duurzame manier de kwaliteit van de cacaoboon te verbeteren, maar ook om de lokale boeren aan te moedigen cacao te blijven telen. Cacao ondervindt ernstige concurrentie van de teelt van palmolie en rubber.”

Die duurzaamheid vertaalt zich ook in meer inkomen en een betere levenskwaliteit voor de lokale boeren. Door een betere oogst verdienen ze meer en Barry Callebaut investeert in hun vorming en gezondheid. Voor de consument vertaalt duurzaamheid zich in gezondere producten, met aandacht voor obesitas bij kinderen en voor het verlangen van een verouderende bevolking om jong en fit te blijven.

KATIA GROSEMANS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content