Dubbel karakter
De Jeep Cherokee biedt het comfort van een berline, de afmetingen van een break en de veiligheid van een 4×4.
Vorig jaar vertoonde de verkoop van 4×4-voertuigen een lichte daling, wat niet abnormaal is : het koperspubliek kan immers niet constant blijven groeien. Daarbij komt dat sommigen afgeschrikt worden door de afmetingen en de agressieve look van grote terreinwagens, of door de hoge instapdrempel.
Deze negatieve punten ontbreken bij de Jeep Cherokee, die in veel opzichten verbeterd en verfijnd werd maar niet ingrijpend veranderd. De koetswerklijn is vloeiender, de hoeken zijn afgerond, het discrete zwarte radiatorrooster werd overgenomen van de Grand Cherokee. De aanpassingen vallen pas echt op wanneer men de oude en de nieuwe Cherokee naast elkaar zet. De verfijning van het design heeft als gevolg dat de Cherokee er nog discreter uitziet.
Het dubbele karakter van de Cherokee komt tot uiting waneer men zich afvraagt of dit nu een break is, een ruime vierdeursberline of een echte 4×4. De auto is iets korter en een beetje hoger dan de gemiddelde berline of break. De instapdrempel is wat hoger dan bij een gewone wagen, maar zelfs de dames hebben geen problemen bij het in- en uitstappen. De interieurruimte is vergelijkbaar met die van een hedendaagse break. Bovendien heeft men de keuze tussen achterwiel- of vierwielaandrijving.
Uiterlijk heeft de nieuwe Cherokee de stijleigenschappen van zijn voorganger behouden ; het tegendeel zou een flater van formaat geweest zijn. Een Jeep is nu eenmaal een legendarische auto, die langzaam moet evolueren.
Heel anders is het gesteld met het vernieuwde interieur. Eindelijk heeft men bij Jeep het comfort van de achterste zitplaatsen verbeterd, maar ook de fauteuils vooraan zijn erop vooruitgegaan. Het hertekende instrumentenbord ziet er niet alleen mooier uit, maar is ook een stuk ergonomischer. De verbeteringen zijn het best merkbaar in het interieur van de versies Sport en Limited.
Jammer dat het reservewiel nog altijd een plaats moet vinden in de bagageruimte, maar dat kan moeilijk anders. Het vijfde wiel kan niet onder de bodem gemonteerd worden zonder de terreincapaciteiten te verminderen ; op het dak zou het onpraktisch zijn en op de achterklep is evenmin ideaal wegens het gewicht.
De Jeep Cherokee is een soepel rijdende auto met de eigenschappen van een break en een vrijetijds-4×4. Dankzij de vrij bescheiden afmetingen beweegt hij zich vlot door het verkeer en levert geen parkeerproblemen op.
PATRICK OP DE BEECK
Jeep Cherokee 1997 In veel opzichten verbeterd en verfijnd, maar niet ingrijpend veranderd.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier