DRIFTIG MET DRANK
“D anone is de derde grootste voedingsgroep van Europa na Nestlé en Unilever, maar werkt volgens mij het best. Ik ben dan ook trots op mijn overstap,” zegt Norbert Vandepoele (42 j.). Sinds eind 1997 is Vandepoele commercieel directeur van de Brouwerijen Alken-Maes waar hij werd aangetrokken om “het bedrijf commercieel op te tillen tot het niveau van Danone.” Is Frankrijk dan niet tevreden over de Belgische bierbrouwer ? Vandepoele : “De groep Danone is zeer resultaatgericht. Alken-Maes maakt dan wel winst voldoende voor een Belgische onderneming, maar niet genoeg voor Danone. Daarom werk ik een commercieel strategisch plan uit, om Alken-Maes te helpen zo snel mogelijk aan de verwachtingen van het Franse moederbedrijf te voldoen.”
Norbert Vandepoele kwam al vrij snel in de dranken- en de voedinsgmiddelenindustrie terecht. Na zijn studie toegepaste economie aan de Ufsia kon hij in 1979 aan de slag als junior product manager bij Vandemoortele. Twee jaar later werd hij aangeworven bij Master Foods, waar hij product group manager candy bars ( Mars, Milky Way, Bounty & Sneakers) werd. In 1983 stapte hij van de multinational over naar de Belgische drankenonderneming Spadel, waar hij Bru lanceerde en niet zonder succes. Nadien werd hij verantwoordelijk voor de marketing van Spa Reine, en in 1987 stond hij in voor de verkoop van andere producten van Spadel. In 1990 evenwel kwam het tot een breuk, “omdat ik een directiefunctie beoogde die niet kon worden vrijgemaakt,” zegt Norbert Vandepoele vrijuit. In de plaats daarvan ging hij in op een aanbod van Corman-Interlait en werd er directeur marketing en verkoop, voor België en voor de export. Toen de Waalse zuivelonderneming door het Franse ULN werd overgenomen, werd hem een functie in Parijs voorgesteld, “waarvoor ik drie maanden bedenktijd heb gevraagd. Ik ben ambitieus, maar ik geloof in een evenwicht tussen werk en familie,” meent deze vader van drie zonen. Nog voor hij de knoop kan doorhakken, werd hij gecontacteerd door Spadel die hem de voordien geweigerde directiefunctie aanbood. Hij werd er tevens lid van het uitvoerend comité.
Qua grootte en tewerkstelling zijn de Brouwerijen Alken-Maes vergelijkbaar met Spadel (6 miljard frank omzet zonder BTW & accijnzen en iets meer dan 800 personeelsleden), “het enige grote verschil is dat de functie van commercieel directeur bij Spadel geen verdere doorgroeimogelijkheden meer bood, wat van dezelfde functie bij Alken-Maes niet kan worden gezegd,” meent Norbert Vandepoele. Bij Danone wacht hem ongetwijfeld nog een mooie toekomst.
NORBERT VANDEPOELE (ALKEN-MAES) Alken-Maes moet zich aan het stramien van Danone aanpassen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier