Doorzie de ander
Multi-Build renoveerde een flank van het Klein Kasteeltje en de moskee van Anderlecht. Behalve de werken gebeuren ook de onderhandelingen in cultureel aangepaste stijl.
M ulti-Build is de bijna tien jaar oude renovatiefirma van Saïd Ibn Hach, een Antwerps-Marokkaanse ingenieur. De onderneming is gelegen in hartje Brussel en heeft vooral de Brusselse regio en in mindere mate Vlaanderen als werkterrein. Saïd Ibn Hach: “Wij zijn een relatief klein bedrijf dat gespecialiseerd is in projectstudies en renovatiewerken. Zo hebben wij een flank van het Klein Kasteeltje waterdicht gemaakt en het rijkswachtgebouw van Bevekom ingericht. Ook aan de moskee van Anderlecht hebben wij werken uitgevoerd. Daarnaast hebben wij enkele abdijen en kerken rond Brussel gerestaureerd, zoals de kerk van Racour.”
Saïd Ibn Hach startte als verdeler van pvc- en aluminiumprofielen voor deuren en ramen. Inmiddels kent zijn bedrijf een jaarlijkse groei van circa 15% en heeft Multi-Build een handvol werknemers. “Wij hebben een kleine, flexibele ploeg van architecten en vaklui. De hiërarchie is vlak en we hebben als team veel onderling vertrouwen,” aldus Ibn Hach. Het motto van de onderneming is de vaste kosten zo laag mogelijk te houden om het rendement te maximaliseren. “Wij werken veel via onderaanneming en laten ook de materialen zoveel mogelijk rechtstreeks van de fabrikant naar de werf transporteren. Op die manier hebben we maar een minimale voorraad in onze eigen magazijnen nodig,” verduidelijkt Ibn Hach.
Multi-Build waagt zich niet aan projecten die boven zijn petje gaan. “Beloof enkel wat je kan, zeg ik. Zo werden we gevraagd om een moskee in Rijsel te renoveren. Die beslissing houd ik nog in beraad, want ik weet nog niet of we die opdracht aankunnen.”
Een belangrijk pluspunt in het Brusselse is de meertaligheid van het bedrijf. “Vooral het feit dat ik als zaakvoerder Nederlands spreek opent veel deuren bij Vlaams-Brusselse klanten en bij de administratieve diensten van bijvoorbeeld het Brusselse Gewest.” Zowat 40% van het aantal bestellingen en 25% van de omzet is afkomstig van allochtone klanten. Saïd Ibn Hach: “Ik hecht geen belang aan de etnische afkomst van de klant, al houd ik wel rekening met de culturele verschillen. Allochtone zakenmensen zijn bijvoorbeeld toleranter in stiptheid en bij betalingsproblemen. Ook weet ik dat een allochtoon, eenmaal hij zijn woord heeft gegeven, nooit zijn belofte zal breken. Daarnaast is mijn ervaring dat een Marokkaanse klant sluwer onderhandelt dan een Belgische en meer referenties vraagt. Een Arabisch spreekwoord zegt dan ook: ‘Doorzie de ander voor hij jou doorziet.’ Een Marokkaanse klant kan bovendien goed driedimensionaal denken, wat volgens mij te maken heeft met onze culturele bagage inzake architectuur.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier