Diversificatie staat centraal

Roel Van Espen medewerker Trends

Meer dan een eeuw geleden startte 3M met de productie en verkoop van schuurpapier in Amerika. Vandaag is de groep aanwezig in meer dan zeventig landen, waaronder België.

Elke drie minuten koopt iemand ergens ter wereld een product van 3M. De Post-it notes en de Scotch-plakband zijn de meest bekende uit het gamma. Maar naast kantoormateriaal verkoopt deze chemiereus nog 55.000 andere producten voor uiteenlopende markten — van industrie tot gezondheidszorg, transport en telecommunicatie. Dat gebeurt via vijf businessgroepen: Consumer, Electronics and Energy, Health Care, Industrial en Safety and Graphics. En wist u dat tientallen onderdelen in uw auto afkomstig zijn uit de fabrieken van 3M?

Kennis delen

Met een assortiment van duizenden artikelen is 3M het toonbeeld van diversificatie. Een andere kernwaarde van de groep is innovatie. “Onderzoek & ontwikkeling staat bij ons centraal”, zegt Patrick Rogiers, managing director van 3M Benelux. “Een derde van onze omzet komt uit producten die vijf jaar geleden nog niet bestonden. Onze wetenschappers werken over de hele wereld samen als een team. Ze delen hun kennis en ideeën met elkaar.”

Van de 89.000 werknemers bij 3M wereldwijd werken er meer dan zeshonderd in België. Die zijn verdeeld over de hoofdzetel in Diegem, de fabriek in Nijvel en de vestiging (met O&O-afdeling) in Zwijndrecht. “Wij willen onze klanten maximaal bijstaan door het lokaal ontwikkelen van nieuwe toepassingen en het verbeteren van bestaande producten”, zegt Rogiers. “In Zwijndrecht investeren we dit jaar nog in een nieuwe productielijn en in de uitbreiding van het laboratorium. Daarnaast openen we later dit jaar op de campus van de Technische Universiteit Delft zelfs een nieuw pand met onder meer een Innovation Experience Center.”

Duurzaam beleid

De groepsomzet van 3M bedraagt 31 miljard dollar wereldwijd, en de Belgische tak vertegenwoordigt daarvan 279 miljoen euro. Als grote marktspeler en belangrijke werkgever betaalt 3M in België uiteraard forse belastingen, taksen en sociale lasten. Het bedrijf levert dus een aanzienlijke maatschappelijke bijdrage, maar beschouwt dat als zijn plicht. “Net zoals het streven naar duurzaamheid”, zegt Patrick Rogiers “Al jarenlang zetten we ons in voor de duurzame ontwikkeling van de eigen organisatie en van de omgeving.”

Al in 1975 was 3M de eerste grote industriële onderneming die wereldwijd actief milieukwesties aanpakte. Het uitgangspunt was en is: vervuiling voorkomen bij de bron, in plaats van methodes bedenken om alles achteraf op een milieuvriendelijke manier weg te werken. Met zijn duurzaam beleid wil deze wereldspeler inspelen op de maatschappelijke behoeften van vandaag, maar ook toekomstige generaties in hun behoeften voorzien.

ROEL VAN ESPEN

“Een derde van onze omzet komt uit producten die vijf jaar geleden nog niet bestonden”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content