Distributiecentra komen en gaan
In het debat over maritieme investeringen lijkt het soms of havens de basis vormen van logistieke meerwaarde. Ansell Healthcare Europe – producent van beschermende handschoenen – toont het tegendeel: de haven wordt gekozen in functie van het distributiecentrum.
Ansell (800 miljoen omzet) heeft sinds oktober een nieuw Europees distributiecentrum in Aalst. Jan Roosens, supply chain director: “De plaats werd gekozen na een interne studie. Die berekende Antwerpen als logistiek zwaartepunt van onze goederenstromen. Het had net zo goed Straatsburg kunnen zijn. De havenfunctie speelde geen rol. Eenmaal dat was geweten, zochten we in een straal van 150 kilometer 10.000 vierkante meter. De keuze van Aalst had ook te maken met het feit dat Ansell in deze stad al een vestiging had, dus ook twintig ervaren werknemers.”
De haven van Antwerpen behandelt de handschoenen van Ansell Healthcare. Andere producten (condooms, chirurgische en onderzoekshandschoenen) worden elders gelost. Met andere woorden: “Het distributiecentrum bepaalt welke haven we inschakelen. Het wegvervoer tussen Aalst en Hamburg is immers even duur als het overbrengen van de container uit Bangkok naar Antwerpen. Uiteraard heeft Antwerpen andere troeven dan zijn ligging vlak bij distributiecentra. Zijn efficiëntie, bijvoorbeeld. Containerbehandeling in Antwerpen is 20 procent goedkoper dan in nabijgelegen havens”, zegt Roosens.
Dat beslissingsproces geeft een goed inzicht over het logistieke denken van multinationals. CEO Werner Heintz: “Het logistieke proces in Aalst kost gemiddeld 5 procent van het totaal. Die kost beperken is van belang, maar niet ten koste van de efficiëntie. Ik durf gerust stellen dat Ansell met zijn betere logistieke aanpak het verschil maakt met de concurrentie.”
Roosens: “Dus bekijken we continu of de locatie van de distributiecentra en de transportmodi optimaal zijn.” Na de principebeslissing voor België, begin 2007, werd met overheidsinstellingen gepraat over de vestigingsvoorwaarden. Roosens: “Alle gewesten stelden subsidies – 20 tot 25 % – voor. Maar dan moesten we eigenaar worden van het magazijn, dus rechtstreeks investeren. Dat is niet meer van deze tijd. Vastgoed is onze corebusiness niet.”
Omdat de totale investering 8 miljoen euro bedraagt (7 miljoen vastgoed en 1 miljoen materiaal), liet Ansell dus 2 miljoen euro overheidsgeld liggen. Het huurt sinds oktober voor zes jaar de magazijnen van Ziegler. Heintz: “Zes jaar is lange termijn. Wat er daarna gebeurt, weet ik niet. Onze juridische verplichtingen duren zo kort mogelijk, omdat we onze handen vrij willen hebben als we moeten bijsturen.”
Met andere woorden: over drie jaar herbekijkt Roosens de positie van Aalst. Hij voorspelt een sterke groei in Oost-Europa. En: “Als de omzet er vertienvoudigt, verschuift het logistieke zwaartepunt met 50 kilometer oostwaarts, richting Limburg. Dat positioneert zich terecht als de logistieke hub voor Antwerpen. Gouverneur Steve Stevaert mag zich klaarhouden.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier