DIRV-BEDRIJF WIL DIRV (BIS)
Boeing, Ford, Mercedes, Toyota wijzen de weg.
Boeing, Ford, General Motors, Mercedes, BMW, Toyota, Hyundai, Matra Space, Mitsubishi, Harley Davidson staan als iconen rond het VEV-Congres over Innoverend Ondernemen. Huyndai en consoorten excuus voor het koeterengels re-engineeren, benchmarken, globaliseren, competen genadeloos for the future. De 10 zijn klant van Urbain Vandeurzen, de voorzitter en gedelegeerd bestuurder van LMS International. Urbain Vandeurzens naam verschijnt in de congresuitnodiging onder de hoofding Inspirator. Urbain Vandeurzen glimlacht bescheiden : “Ik eis niet het exclusieve vaderschap op van dit congres, er waren gelijklopende aanzetten bij de Flemish Aerospace Group, tijdens de discussies over het Strategisch Plan Vlaanderen, in het Groenboek over Innovatie van de Europese Commissie, in de dagelijkse praktijk van het Nederlandse technologiebeleid. Wel ken ik al jaren van binnenuit de revolutie in de kantoren en werkplaatsen van de grootste internationale ondernemingen, onze klanten in de autonijverheid en de luchtvaart. Wij denken en innoveren samen met hen.” In 1979 was Leuven Measurement Systems een garagebedrijfje van KU-Leuven-assistenten met programmatuur en apparatuur voor trillingonderzoek. Een typische uitzaaiing van het DIRV-enthousiasme van die dagen. Zestien jaar later is het een hightech-MO in Haasrode met 2 miljard frank omzet (gemiddelde groei 20-25 %, in ’96 35 %), 95 % uitvoer, een stijgende nettowinst, producten voor trilling-engineering, akoestiek en duurzaamheid, 300 medewerkers (waaronder 125 buitenlanders), 3 overnames (de jongste in de lente), 12 kantoren op drie continenten en kwaliteiten om vóór 2000 genoteerd te geraken ter beurze.
Urbain Vandeurzen : “Als we de vaststellingen van het Strategisch Plan Vlaanderen plaatsen tegen de achtergrond van de kennismaatschappij, de internationalisering en de globalisering, leek het me vanzelfsprekend dat er vandaag opnieuw een stroomstoot door de Vlaamse samenleving moet, zoals de DIRV-actie van voor 15 jaar. Ik pleit niet uitsluitend voor een technologische kwaliteitsverhoging, maar eveneens voor innovatie in de distributie, de marketing, het management, het personeelsbeleid. Het VEV kan daarbij opnieuw een voortrekkersrol spelen. Ik ben ontzettend blij met de inzet van Johan De Muynck, Mieke Offeciers en de studiedienst.”
Het congres van 16 oktober is het eerste in een reeks van drie. “We willen maatschappelijke veranderingen doordrukken en dat doe je niet met een eenmalig congres. Deze actie willen we een aantal jaren volhouden om de strategische concurrentiekracht van Vlaanderen te verhogen. Want vernieuwing wil ook zeggen : een ommekeer in de socio-professionele kringen, de overheidssector, het onderwijs,” reageert Urbain Vandeurzen.
LMS International deed vanaf ’93 drie overnames : Numerical Integration Technologies in België (toen 12 medewerkers, vandaag 25, actief in akoestische berekeningssoftware), Skalar in Duitsland (15 medewerkers, mobiele testsystemen) en Bifa in Nederland (40 mensen), een strategische toeleverancier. De ingenieurs Urbain Vandeurzen en Jan Leuridan bezitten 75 % van de aandelen, 25 % wordt gedeeld door de Gimv en een Amerikaanse technologische partner MacNeal Schwendler. Jaar na jaar groeit de winst van LMS International. De stevige cashflow geeft LMS de kans om aan productinnovatie te doen en de commerciële slagkracht te verhogen, zegt Urbain Vandeurzen. Is LMS International rijp voor de beurs ? De introductie van Lernout & Hauspie en Xeikon werd met aandacht gevolgd door LMS International, maar, zei Urbain Vandeurzen bij die gelegenheid : “Vóór we de stap zetten, moeten we gegronde redenen hebben. Als we ooit een heel grote overname zouden willen uitvoeren waarvoor we onvoldoende middelen hebben, dan is beursintroductie één van de keuzes.”
URBAIN VANDEURZEN (LMS INTERNATIONAL) Ik zie bij onze klanten in de internationale auto- en luchtvaartindustrie dat Vlaanderen geen tijd meer heeft te verliezen. Voor 2000 moeten we opnieuw door een periode als bij de start van de DIRV.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier