Dirk Debraekeleer (55): ‘Co-creatie heeft me verrast’
Dirk Debraekeleer liet 29 jaar ‘Colruyt-cultuur’ bij RealDolmen achter zich toen hij startte als CEO van MediaGeniX, een ontwikkelaar van beheersoftware voor televisie- en radiozenders. MediaGeniX is een hechte club. Onder Dominique Straetmans was het een snelgroeiende, winstgevende kmo geworden met bedrijfsopbrengsten van 13,5 miljoen. Straetmans is nu verantwoordelijk voor de interne diensten. MediaGeniX haalde met Johan Vanwelkenhuysen ook een nieuwe operationeel directeur binnen, die vooral focust op de projecten bij grote klanten.
Hoe viel de overgang van een 1600-koppig Belgisch informaticabedrijf naar een internationale nichespeler mee?
DIRK DEBRAEKELEER. “Iedereen is nog aan boord. We hebben een goed jaar gehad, met een groei in twee cijfers. We tellen nu 120 medewerkers, en we haalden acht nieuwe contracten binnen. Belgacom heeft getekend. We hebben nu elke zender in België, behalve RTL. In het Midden-Oosten hadden we al Etisalat, en nu ook het hoofdkwartier en de sportzenders van Al Jazeera in Qatar. We prospecteren in Azië en Latijns-Amerika.”
Als veteraan van een grote boîte moest u meer structuur brengen.
DEBRAEKELEER. “We hebben onze marktaanpak scherper gesteld. We hebben op de wereldkaart gebieden aangeduid waar we niet naartoe gaan. In andere regio’s bekijken we de kansen kritisch. In een derde groep willen we geen enkele deal verliezen — tenzij we daar zelf voor kiezen. Voor die regio’s werken we een plan uit voor marketing, verkoop, partnerships, vestigingen. We spreiden dat over verschillende jaren, en bouwen rustpunten in om te controleren of alles nog in verhouding is. Moeilijk is dat niet, maar ik ken weinig bedrijven die dat systematisch aanpakken.”
Niks heftigs gedaan met de ploeg? Raften in de Grand Canyon?
DEBRAEKELEER. “Daar zijn we niet fanatiek in. MediaGeniX is op eigen kracht gegroeid. We wilden vooral explicieter maken wat er leefde. We hebben onze missie, visie, waarden doorgesproken. Zo zorgen we dat de nieuwkomers — twintig in het jongste jaar — onze manier van werken kennen.
“We hebben een klantentevredenheidsstudie gedaan. In oktober heeft onze gebruikersadviesraad over de voorstellen gestemd. Die gaan nu in ons bedrijfsplan. Dat is inspirerend. Rafting kan plezant zijn, maar je maakt er de ambiance niet mee.”
Wat hebt u zelf bijgeleerd?
DEBRAEKELEER. “Co-creatie. Dat heeft me verrast. Ik had ervan gehoord, maar nu heb ik het zelf meegemaakt. Om onze software nieuwe functies te geven, werken we samen met onze klanten en soms zelfs met prospecten. Onderling zijn dat concurrenten, maar in die adviesraden bekijken ze echt samen met ons hoe we de zaken het beste aanpakken. Een voorbeeld is video on demand. Daarin willen we onze klanten de mogelijkheid geven een stukje reclame te programmeren. De facto schep je zo een standaard. Voor ons is het voordeel dat we die software maar één keer moeten ontwikkelen. Het voordeel voor de klant is dat hij weinig aanpassingen moet doen. Eigenlijk geef je je klant inzicht in je bedrijfsplan.”
U blijft bij uw niche van programmabeheer. Concurrenten zoals Pilat Media nemen er reclamebeheer bij. Groeit hun succes?
DEBRAEKELEER. “Dergelijke firma’s proberen alles op te kopen om hun portefeuille vollediger te maken. Onze klanten vragen dat wij in de diepte gaan.”
Private equity blijft aan de deur staan in Groot-Bijgaarden?
DEBRAEKELEER. (lachje) “Zij blijven vragen of ze ons kunnen helpen. We hebben er nochtans echt geen behoefte aan.”
B.L.
“We hebben echt geen behoefte aan hulp van private equity”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier