Direct marketing
Het Belgisch Direct Marketing Verbond/Association Belge du Marketing Direct ( BDMV/ABMD) heeft een generieke campagne op stapel staan ter promotie van het eigen herkenningslabel bij de bedrijven en bij de consument. Het BDMV/ABMD werkt met onder andere uitgevers en catalogisten samen om de advertenties gepubliceerd te krijgen. Zo’n drie jaar geleden ontstond binnen het verbond het idee om in het kader van de herziening van de strategie actiever naar buiten te treden.
Paul Van Lil, directeur van BDMV/ABDM, geeft toe dat het verbond in die periode vooral een lobby-organisatie was. “Lobbying is een goede zaak, maar daar mag het werk van het BDMV niet tot beperkt blijven. We hebben de tools, we hebben een deontologische code, een Comité van Toezicht en de Robinsonlijst (een bestand van mensen die te kennen hebben gegeven geen mailings te willen ontvangen). Maar de uitstraling was er niet. Vandaar dat we in een eerste fase gewerkt hebben aan een herkenningslabel, gekoppeld aan de deontologische code.”
Dat label moet de buitenwereld duidelijk maken dat een bedrijf dat het teken in zijn communicatie opneemt, lid is van het verbond en de code respecteert. Een label volstaat evenwel niet. Het heeft immers weinig nut een logo te hebben als het nauwelijks bekend is. Vandaar de stap van het BDMV om via de imagowerkgroep een campagne rond het label én direct marketing op te zetten. “We willen onze leden ondersteunen door reclame te maken voor het herkenningslabel,” aldus Van Lil. “Er zijn ook verschillende advertenties gemaakt voor verschillende sectoren. We willen in die campagne voor eens en voor altijd duidelijk maken dat direct marketing wijdverbreid is. De consument denkt het eerst aan verkoop op afstand en het versturen van mailings. Maar direct marketing gaat veel verder: fundraisers, banken en verzekeringen, touroperators,… We willen duidelijk maken dat het om professionele bedrijven gaat, die het respect en het vertrouwen van de consument waard zijn.”
De campagne bestaat uit twee luiken. Een eerste is gericht naar de bedrijfswereld. Het tweede mikt op het brede publiek. “We hebben daarvoor vier sectoren geselecteerd: uitgeverijen, verkoop op afstand, de post, en banken en verzekeringen. Een aantal uitgevers dat lid is van het BDMV, heeft zich akkoord verklaard onze advertenties gratis te plaatsen,” aldus Van Lil. De advertentie speelt in op het directe karakter van het magazine. Een tweede advertentie heeft verkoop op afstand als onderwerp en is in eerste instantie bedoeld om afgedrukt te worden in catalogi.
Met die uiting beklemtoont de sector nogmaals het gemak van kopen op afstand. Een beeld van een man met vishengel en hond moet het gemak van bankieren op afstand tonen. Enkele leden uit de financiële sector hebben toegezegd die advertentie in hun eigen media te gebruiken. Vervolgens is er een uiting bedoeld voor het bestellen op afstand van een reis. Ten slotte heeft het BDMV ook een advertentie gemaakt die fundraisers kunnen gebruiken.
Van Lil: “Dit is een campagne die verschillende maanden te zien moet zijn om het label kenbaar te maken. Hoe meer samenwerking we daarvoor krijgen, hoe beter. We hebben ons te lang in de hoek laten drukken. Dat is niet nodig. We hebben professionele bedrijven als lid, die direct marketing correct toepassen. De consument beseft dat ook.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier