Digitalisering: de uitdaging is om nu ver vooruit te denken
Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
Digitalisering staat vandaag hoog op de agenda. Kmo’s met een duidelijke digitale strategie, plukken daar de vruchten van. Keuringsbedrijf ACEG groeide dankzij een focus op digitale tools in 10 jaar tijd van 2 naar 250 medewerkers. En e-commerce speler Easy Clothes breidt uit in Europa en waagt de overstap naar de VS. Zij zijn rolmodellen. Lieven Vaes en Caroline Boulenger van de B2B-afdeling bij Orange zien steeds meer kmo’s de digitale shift maken.
Wat zijn de grootste trends die jullie vaststellen inzake digitale transformatie?
Lieven Vaes: “De centrale vraag die we bij kmo’s horen, is: hoe kunnen we de mogelijkheden die technologie vandaag biedt zo goed mogelijk inzetten en gebruiken als enablers voor een betere bedrijfsvoering? Dit gaat bijvoorbeeld over de manier waarop de communicatie tussen werknemers efficiënter wordt gemaakt. De betekenis van “connecteren” is totaal veranderd. In de praktijk zie je dat de telecomwereld en de ICT hierdoor steeds dichter bij elkaar komen. Voor Orange is daar een rol weggelegd om digitalisering te faciliteren.”
Caroline Boulenger: “Er zijn eigenlijk geen sectoren meer die niet geïnteresseerd zijn in digitalisatie. Door de pandemie heeft iedereen zichzelf moeten heruitvinden. Ook de bedrijven die een achterstand hadden, hebben de digitalisatie moeten toepassen in hun bedrijfsvoering. Want wie dat niet deed, kon gewoon niet meer verder werken. Er is dus zeker een kentering. Dat ligt enigszins anders wanneer het gaat om cybersecurity. Op dat vlak is er wel nog een tekort aan bewustzijn, zeker bij de kleinere spelers.”
Bekijk hier hoe ACEG verder investeert in digitalisering om een koploper in zijn sector te blijven.
Hoe pakt Orange, van oorsprong een telecombedrijf, deze transitie aan?
Vaes: “We onderscheiden ons door een duidelijke focus waarbij sales en ontwikkelaars nauw samenwerken om digitaliseringsprojecten te begeleiden. Onze salesteams kennen de evoluties in de technologie. Daarnaast opteren we ook bewust voor een regionale aanpak. Zo staan we dichter bij onze klanten, begrijpen we hun noden beter en kunnen we hen makkelijker geschikte oplossingen voorstellen. Dat gaat moeilijker in een gecentraliseerd model.”
Betekent de digitalisering, die jullie mee vormgeven, hetzelfde voor ieder bedrijf?
Boulenger: “Hoewel de schaal van het bedrijf het type oplossing zal beïnvloeden, is de vraagstelling eigenlijk overal gelijk. Elke organisatie wil bijvoorbeeld dat zijn medewerkers efficiënt en op een veilige manier kunnen connecteren. Maar grote bedrijven hebben natuurlijk veel meer legacy hebben en dus een complexere IT-structuur, waarop wij moeten verder bouwen tijdens een digitaliseringstraject.”
Durf afstand te nemen van de dagelijkse praktijk.”
Caroline Boulenger
Hoe verloopt zo’n traject? Wat zijn de verschillende stappen?
Vaes: “Dit bestaat uit zes stappen. Ten eerste gaan we met de klant bekijken hoe ze willen connecteren en wat ze hieronder allemaal verstaan. Dan bekijken we hoe we de connectiviteit op kantoor te allen tijde kunnen garanderen. Dit heeft dus te maken met de back-upvoorzieningen die worden ingebouwd. Ten derde kijken we naar de werknemers: wat zijn de situaties waarvoor collaboration tools moeten worden gebouwd?”
“De antwoorden op deze vragen vormen de basis voor de volgende stappen: de keuze van de toestellen en de bijhorende beveiligingssystemen en -producten. De zesde en laatste stap is het beheer van dit nieuwe ecosysteem. Via een portaal bieden we onze klanten een vrij hoge mate van zelfsturing en kunnen ze ook alle bewegingen in de ICT-omgeving in realtime bekijken. Die zes stappen zijn voor ons niet enkel een verkoopspraatje, maar vormen de bouwstenen van onze identiteit.”
Orange heeft een rol om digitalisering te faciliteren.”
Lieven Vaes
Wat is in deze context het belangrijkste advies dat jullie vandaag proberen meegeven aan bedrijfsleiders?
Boulenger: “De wereld verandert snel en de uitdaging is om nu ver vooruit te denken. Durf afstand te nemen van de dagelijkse praktijk. Pas dan kan je inschatten wat het risico is wanneer je niet of slechts deels instapt in de digitaliseringsgolf. Hier zit dus een belangrijke taak voor ons: wij moeten het traject begeleiden en ook kunnen kaderen waarom onze zes stappen precies de stappen zijn die genomen moeten worden.”
Tot slot: het gaat hard in de wereld van de digitalisering. Hoe ervaren jullie persoonlijk deze constante evolutie?
Vaes: “De context van vijf jaar geleden is totaal achterhaald. En ik ben er zeker van dat we over vijf jaar over dezelfde manier zullen denken over de cruciale uitdagingen van vandaag. Dat maakt het erg boeiend.”
Boulenger: “Wat mij veel energie geeft, is het feit dat we vandaag mee het succes van onze klanten kunnen bepalen. De keuzes die ze maken voor hun digitale transformatie, zijn cruciaal voor de toekomst van de hele business.”
Voor meer info, klik hier.