Digitale uitdaging

Vicky Adriaensen (44)

WIE

Vicky Adriaensen (44)

IS

CEO studentencoöperatie Acco

WAS

Sinds een goed halfjaar is Vicky Adriaensen de CEO van Acco, de Leuvense studentencoöperatieve.

Haar roots liggen in de marketing. Vicky Adriaensen studeerde toegepaste economische wetenschappen en startte als marketeer in de sector van fast moving consumer goods bij onder meer Campina, Bonduelle en Storck. “Toen ik 35 was, wilde ik graag iets doen met maatschappelijke waarde”, zegt ze. Dat vond ze bij de educatieve uitgeverij Van In. “Marketing is heel leuk, maar ik stelde me de vraag of het verkopen van een pakje chocolade een bijdrage levert aan een betere wereld.” Ze werd met haar achtergrond in consumentenproducten bij Van In aanvankelijk wat argwanend bekeken, maar “het was heel verrijkend om daar de dingen die je in een andere business hebt geleerd, toe te passen”.

WIL

Vicky Adriaensen heeft de uitgeverssector razendsnel zien veranderen. “De digitale transformatie vergt veel van de mensen”, zegt ze. Vroeger was het eenvoudig: een auteur bracht zijn of haar manuscript binnen, daar ging de eindredactie over en vervolgens werd het gedrukt. In het hoger onderwijs spreekt men nu over activerend en ‘ blended‘ leren. Acco heeft het Sofia-platform. “We zetten alle mogelijke tools in en zoeken naar de perfecte mix tussen het digitale luik en het boek”, zegt Adriaensen.

Er is ook een evolutie naar geïndividualiseerd of gepersonaliseerd leren. Studenten krijgen niet meer op dezelfde manier content aangeboden. Via de dashboards op het Sofia-platform kunnen docenten zien hoe de leerstof wordt opgenomen. Dat betekent ook dat de uitgeverij aansluiting moet hebben met de platformen van de onderwijsinstellingen. “Dat vergt goede afspraken”, zegt Adriaensen. “Het is onze kracht dat we zowel een uitgeverij, een drukkerij als een boekhandel zijn. Zo kunnen we een totaaloplossing bieden.”

VRIJE TIJD

Gezin, lezen, concerten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content