DESSEAUX BELGIE. TE LAND, TER ZEE EN IN DE LUCHT

De Vlaamse tapijtnijverheid bloeit niet uitsluitend rond Kortrijk. Neem bijvoorbeeld Desseaux.

Het belangrijkste produktiebedrijf van de Desseaux-groep ligt in Dendermonde. Daar maakt een 450-tal werknemers Desso-produkten voor een Nederlandse moeder waarvan op dit moment alle aandelen in handen zijn van Deutsche Linoleum Werke (DLW) in Stuttgart. De fabriek realizeerde in 1993 een omzetcijfer van 1,4 miljard frank tegenover 10 miljard voor de hele groep. Een wat vertekend beeld, betoogt concerndirekteur Luc Van Hecke. “De Belgische omzet zegt niets over de verkoop aan klanten. Onze omzet is wat wij aanrekenen voor produkten die wij maken voor onze moedermaatschappij. De grondstof zit niet eens in dat cijfer. Wij verkopen onze arbeid zoals een loonkonfektiebedrijf in de kledingsektor dat doet, maar dan op zeer grote schaal. “

In een streek met een rijk textielverleden heten twee gigantische boosdoeners de zaken voorgoed te hebben gekelderd : milieu-investeringen en loonkost. Met het milieuspook wist Desso vroeger al af te rekenen. Zegt Van Hecke : “Wij waren 16 jaar geleden het eerste tapijtbedrijf met een zuiveringsinstallatie, waarvan de uitbating meer dan 4 miljoen per jaar kost. Sommigen verklaarden ons destijds gek. Nu spreken ze anders. “

Desseaux zocht en vond opmerkelijke niches, waardoor de loonhandicap enigszins kon uitgevlakt worden. Zo verzorgt de groep de tapijten van 30 % van alle cruise-schepen ter wereld. Een gemiddeld schip heeft zo’n 40.000 m² vloerbekleding nodig. Een goede maar extreem veeleisende klant, zeker als je door de Belgische loonkost 50 % duurder bent dan de goedkoopste konkurrent. Service, kwaliteitsbetrouwbaarheid en leverbetrouwbaarheid zijn volgens Van Hecke de drie sleutelwoorden. De service kan heel ver gaan. “We maakten het mee dat een volledig nieuw schip uit het dok voer naar zijn eerste bestemming. Onderweg sprong een olieleiding die de bekleding over een geheel dek bedierf. Wij hebben alles op alles gezet en dat tapijt is tijdens een korte tussenstop vervangen, ” illustreert Van Hecke.

Niet enkel op zee, ook in de lucht vinden we Desso op de vloer. De fabriek in Waasmunster maakt alle tapijten voor KLM en SAS en onderhandelt met 16 andere luchtvaartmaatschappijen. Desseaux-Dendermonde kreeg de voorbije twee boekjaren 280 miljoen aan nieuwe investeringen. Een belangrijke hap hieruit bevindt zich op dit moment in volle opstartfaze. Nieuwe machines zullen nog voor de zomervakantie jaarlijks 1.500.000 m² kunstgras produceren, 300.000 m² méér dan in 1994 en meteen genoeg om het wereldmarktleiderschap te veroveren. Vooral Amerika lijkt geïnteresseerd in nylon-achtige kunstmatten voor voetbal, hockey, golf en andere sporttakken.

PPG

LUC VAN HECKE (DESSEAUX) Niche-aktiviteiten en doorgedreven service vlakken de loonhandicap gedeeltelijk weg.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content