DESIGN ALS GEHEIM WAPEN

Eind september gaat in Hasselt Myron officieel van start. Dit project wil voor Limburgse kmo’s de drempels naar industriële designers verlagen.

De discuswerper uit de Griekse oudheid was een creatie van de beeldhouwer Myron. Diezelfde discus duikt vandaag weer op in Hasselt, waar hij het logo is van Myron, een project dat industriële design toegankelijker moet maken voor Limburgse kmo’s. Dit initiatief van het Limburgs provinciebestuur heeft Luc Theuwis ingehuurd om het project in goede banen te leiden. Deze Limburger met artistiek ondernemersbloed promoot met zijn Hasselts bedrijfje A&A Kunst Integratie hedendaagse kunst bij Limburgse bedrijven.

“De kmo’s kunnen zeker meer aantrekkelijke en beter slijtende producten gebruiken,” zegt Luc Theuwis. Hij weet dat nieuwe werkgelegenheid langs productinnovatie loopt. “Het oog wil ook wat. Zakelijk succes van elke producent staat of valt met zijn product(en). Om op te tornen tegen de bikkelharde concurrentie uit lagelonenlanden moet je zoveel mogelijk toegevoegde waarde stoppen in één product. Daarvoor wil de klant een meerprijs betalen.”

Design is volgens Theuwis toepasbaar op alle industriële sectoren. “Bij de bedrijven die we helpen, ontleden we de problematiek en bekijken welke vormgevers voor hun product in aanmerking komen.” Myron mikt op de realisatie van nieuwe of vernieuwde serieproducten die zich op kwalitatief én esthetisch vlak onderscheiden. Wij kunnen aan financieel interessante voorwaarden een ruggensteuntje geven aan de productontwikkeling van kmo’s uit één van de 19 gemeenten van het doelstelling 2-gebied van de EU. De Gom-Limburg wees de weg naar de Europese EFRO-bijdrage (3,9 miljoen frank), de Vlaamse regering draagt evenveel bij en de provincie 400.000 frank. Van de betrokken kmo’s moet 2,7 miljoen frank komen. Myron komt tussen voor 60 % in hun ontwerpkosten, maar de kosten zijn geplafonneerd op 400.000 frank.”

Luc Theuwis is optimistisch : “Een telefonische enquête naar 25 willekeurig uitgezochte bedrijven om te peilen naar de behoefte leverde verrassend positieve reacties op. Myron gaat pas eind september officieel van start maar verschillende bedrijven hebben al een aanvraagdossier ingediend. Het zit er dus dik in dat dit pilootproject na de voorziene einddatum van eind ’98 een vervolg krijgt. De Gom-Antwerpen bleek overigens ook al geïnteresseerd om hetzelfde te doen in de Antwerpse Kempen.”

LUC THEUWIS Contacten leggen tussen Limburgse kmo’s en industriële vormgevers.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content