DEINZE. MAC TAPIJT

Een dochter in India, een eerste winkel in Gent. Bomat offreert geen design voor de massa, wel voor een massa mensen.

Honderd miljoen frank omzet in ’94, waarvan een tiende in België, 12 medewerkers in Deinze, een pas opgerichte dochter in India én een pilootwinkel in het centrum van Gent. Dat is, in telegramstijl, Bomat, het convertingbedrijf van Deinzenaar Johan Bekaert (36). Grootvader Bekaert weefde tapijten, vader Bekaert voerde ze in, Johan Bekaert kwam tot een mix : in Deinze worden de getufte tapijten gestileerd, elders geproduceerd. Tot voor kort gebeurde dat, in onderaanneming, in het Verre Oosten, vandaag via de Indiase dochter Bomat India Private Ltd, in India.

“Bomat India Private Ltd is nog geen produktieatelier, ” stelt Johan Bekaert. “De firma is er vooral gekomen op vraag van onze Amerikaanse klanten ; die willen “Indisch” gefaktureerd worden.

In India worden vooral “Australische” tapijten gemaakt. Een jaar geleden ontdekte Johan Bekaert de aboriginal-kunstenaars Jimmy Pike en Doris Gingingara. Resultaat ? Bomat verwierf de wereldwijde rechten van een aantal tekeningen voor floor coverings en realizeerde zo meteen een eerste kollektie Desert Designs, in ’94 al goed voor een tiende van de omzet. Zij het dat die grotendeels werd gehaald in Amerikaanse winkels. Dit jaar moet Desert Designs, via een nog uit te bouwen agentennet, ook het Europese vasteland veroveren.

De handgetufte aboriginal-tapijten, aanvankelijk aan de man gebracht via grote tapijtwinkels, liggen vandaag in de grotere designwinkels. “Wie zo’n karpet koopt, wil wat uitleg. Hij wil er een verhaal bij. In de grootdistributie bleek dat niet te kunnen. “

Design demokratizeren is zowat de droom van Johan Bekaert. “Design, ” zegt Bekaert, “is geen produkt voor de massa, maar het kan wel een produkt worden voor een massa mensen. ” Om die filozofie te veruitwendigen, opende Bomat in hartje Gent een eigen pilootwinkel. Fast Fruit Global Design, een kwinkslag naar de fastfoodketens uit de horeca, is, dixit Bekaert geen designwinkel, wel een forum voor design. Fast Fruit Global Design is een lunchkelder, waar in een leuk kader, lekker kan worden gegeten én genoten van de alom aanwezige design.

Zegt Bekaert : “Via onze pilootwinkel willen we informeren over design. We hopen de total value van design te kunnen onderstrepen. Design is onderdeel van een groter geheel, met name het goed leven. Design moet af van haar snobistisch aureool. Dat heeft geen enkele waarde. Tegelijkertijd is het geen massaprodukt ; maar kan het een massa mensen aanspreken. Daarom onze alluderende naam. Hier kan je alles vinden wat in McDonald’s niet te koop is. Maar wel met een mac-prijskaartje. “

JOHAN BEKAERT (BOMAT)Design met een filozofie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content