DEENS DESIGN VOOR DE HIPPE STADSMUS
Het Deense BoConcept opende deze maand zijn vierde meubelwinkel in België en breidt zich wereldwijd uit.
Stedelingen
BoConcept zet zich in de markt met urban design: meubels die een combinatie zijn van mooi design en functionaliteit. “We richten ons tot dezelfde niche in New York, Tokio en in deze nieuwe winkel in Hasselt”, zegt Viggo Mølholm, de voorzitter van BoConcept en zoon van de medeoprichter Tage Mølholm. “Vijftig jaar geleden leefden mensen meer geïsoleerd, maar nu lezen we overal ter wereld dezelfde magazines, reizen we naar dezelfde plaatsen en kopen we dezelfde kleren.” Paul Apers, de franchisenemer van de winkel in Hasselt, vult aan: “Het is design zonder grenzen. Mensen gaan weer kleiner wonen in de stad en zoeken design met moderne technologieën, van goede kwaliteit, maar toch betaalbaar.”
Franchise
De Hasseltse winkel van BoConcept is de vierde in België en de 265ste wereldwijd. De Deense interieurketen is in meer dan zestig landen actief en groeit met ongeveer veertig winkels per jaar. In ons land zijn er ook filialen in Antwerpen, Brussel en Brasschaat. De franchisenemers worden ondersteund door het hoofdkwartier in Herning. Zo is er onder meer een BoConcept University, waar franchisenemers e-learningcursussen volgen.
Beursgenoteerd familiebedrijf
BoConcept is beursgenoteerd, maar wordt gecontroleerd door de familie Mølholm. “Het voordeel van de beursnotering is dat we open, goed gestructureerd en professioneel moeten zijn”, zegt Viggo Mølholm, die in Hasselt was voor de opening. “Dat we een familiebedrijf zijn, betekent dan weer dat we snel kunnen beslissen en dat de menselijke kant van het zakendoen heel belangrijk is.” Ondertussen zijn Mølholms twee zonen, de derde generatie, in het bedrijf actief.
Crisis
BoConcept prijst zijn producten aan als betaalbare luxe. Het groeit sterk in China, Japan en Hongkong. “Maar in Spanje moesten we winkels sluiten”, betreurt Viggo Mølholm. “We gingen van 35 naar 8 winkels. In Griekenland daalde het aantal winkels van 25 naar 5. Toch heeft de crisis ons eigenlijk geholpen omdat mensen niet meer zonder nadenken geld uitgeven. Zelfs wie rijk is, denkt vandaag na over de prijs.”
Businessmodel
Het in 1952 opgerichte bedrijf groeide van een ambachtelijke meubelzaak uit tot een wereldwijd vertakte onderneming, maar moest aan het begin van de jaren negentig het roer omgooien. “We waren een productiebedrijf met vijf merken en hadden geen eigen winkels”, legt Viggo Mølholm uit. “In 1993 openden we de eerste BoConcept-winkel in Parijs. Voortaan kozen we voor één merk en wilden we de hele waardeketen zelf beheren.” Mølholm liet zich in die periode inspireren door het boek van Howard Schulz, de ondernemer die van de koffieketen Starbucks een succes maakte.
BENNY DEBRUYNE
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier