Deeltjesfilter

© GF

We hebben de Jeep Renegade altijd een moeilijk te peilen auto gevonden. Van de vorige generatie, die we testten met een turbodiesel, herinneren we ons een ruige, stugge en lawaaierige auto. Om niet te zeggen: het enige dat ons na pakweg twee jaar nog bijblijft, is het gebrul en gedaver van de motor. Die trok het hoekige uitzicht van de Jeep Renegade door naar de algehele rij-ervaring.

Toch was de kleine SUV een succesvol product, in België, maar nog meer in veel andere Europese landen. De enige mogelijke conclusie is dat er een publiek is voor kleine, spartaans ogende terreinwagens: vierkante auto’s die eruitzien als een doos, en dus ook lekker stoer ogen. De Renegade is natuurlijk wel een eigentijdse auto, maar hij blijft dat rauwe aardje hebben.

Maar zie. Deze facelift brengt uiterlijk niet zoveel aanpassingen, maar wel onderhuids. Zo is het interieur opgesmukt met een nieuw multimediasysteem. Maar er is vooral een nieuwe benzinemotor: een kleine driecilinder van één liter, goed voor 120 paarden. Hoewel voor de rest geen ingrijpende wijzigingen zijn aangebracht, voelt de Renegade met die krachtbron aan als een heel andere auto. De motor, gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak met zes uitstekend gespreide gangen, is voldoende krachtig en soepel. Maar er is meer. Jeep heeft beslist een roetfilter te monteren op die nieuwe krachtbron. Voor benzinemotoren is dat nog veeleer een rariteit dan de norm, terwijl het eigenlijk verplicht zou moeten zijn. Nu diesel onder vuur ligt, wordt nog altijd gezwegen over de hedendaagse benzinemotoren, die volgens almaar meer studies ook behoorlijk wat fijn stof uitstoten.

We genoten ook van het toch wel grotere gevoel van comfort aan boord. De ophanging is weliswaar nog een beetje hard, maar het totaalproduct levert na de facelift een homogener gevoel. De Renegade is een leuke, kleine auto geworden waarmee je zowel in je vrije tijd als in stadsverkeer rijplezier kan beleven.

Aan de minzijde noteren we een gemiddeld verbruik van 7,5 à 9,6 liter, afhankelijk van de rijstijl. Dat is niet minnetjes maar ook niet uitzonderlijk voor een kleine driecilinder.

In cijfers

Motor: 3-cilinder turbobenzine – 999cc

120 pk – Max. Koppel 190 Nm

Prestaties

Top: 175 km/u

0-100 km/u in 10 sec.

Normverbruik en emissie: niet bekend

Testverbruik: 8,5 liter/100 km

Prijs: niet bekend

+

Roetfilter aan boord

Verbruik

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content