De zoete merkenmanager
Matthieu Boone kende in zijn professionele carrière niets anders dan Lotus Bakeries. Sinds hij in 2005 CEO van het beursgeno-teerde familiebedrijf werd, creëerde hij dan maar binnenshuis de nieuwe indrukken.
P lus est en vous. Het is het levensmotto van Matthieu – Matti – Boone (63), de gedelegeerd bestuurder van het beursgenoteerde Lotus Bakeries. Dat een mens met de juiste motivatie in sommige situaties meer waard is dan hij of zijn omgeving denkt. En ja, sinds hij in 2005 de CEO-fakkel van zijn broer en huidig voorzitter van de raad van bestuur Karel Boone overnam, moest hij zich dat wel eens voorhouden. Boone zegt voor voorzichtigheid te pleiten – “want succes is niet automatisch blijvend” – maar wist de traditie van de familieonderneming de afgelopen jaren ook om te zetten in innovatieve producten als de speculoospasta of het speculoosijs. Anderen omschrijven Boone daarom als een commerçant en een rationele onderhandelaar.
“Het lijkt inderdaad alsof we nu spectaculair innoveren, maar die producten zijn eigenlijk het gevolg van een doorgedreven merkstrategie”, vertelt Boone. Omdat Lotus Bakeries niet actief is in het luxesegment en consumenten in tijden van crisis vaak teruggrijpen naar merken die ze vertrouwen, kon Boone in de eerste helft van 2009 met een omzet van bijna 126 miljoen euro en een nettowinst van 12 miljoen euro mooie cijfers voorleggen. “Groeien wordt nu toch iets moeilijker”, geeft hij toe. “We werken heel hard om verder te internationaliseren door in zoveel mogelijk landen en bij zoveel mogelijk consumenten de gewoonte te creëren om voor onze producten te kiezen, maar overnames zijn de komende jaren geen prioriteit meer.” Lotus Bakeries nam vorig jaar nog het Zweedse Anna’s Pepparkakor over.
Vaarwel achteruitkijkspiegel
“Weet u, wij schrijven alles met fijn potlood”, legt Boone eerst cryptisch uit. “Ik krijg alle cijfers graag snel, maar het plaatje moet wel kloppen. We zijn dus nog wel even bezig om onze organisatie af te stellen na de vorige overnames.” De structuur van Lotus Bakeries evolueerde wel al van een volledig geïntegreerde onderneming naar een bedrijf met een landenorganisatie met lokale managers. “Na de overname van het Nederlandse Peijnenburg in 2006 konden we moeilijk anders. België is sindsdien niet langer onze dominante markt en een geïntegreerde structuur zou te complex zijn bij een grotere geografische spreiding.”
Zelf werkte hij nooit ergens anders, maar voor Matthieu Boones familiale opvolgers stelt de familie nieuwe eisen. Ze moeten bijvoorbeeld minstens ervaring opdoen in een ander bedrijf. “Het voordeel van werken in een familiebedrijf is toch dat er honderd procent transparantie kan zijn”, vindt Boone. “Dan hoef je niet altijd in de achteruitkijkspiegel te kijken wat je medewerkers doen, want je kunt elkaar volledig vertrouwen.”
Zoon Jan en Karel Boones schoonzoon Jan Vanderstichele staan Matthieu Boone alvast bij als managing director, zijn broers Stanislas en Johan Boone zitten mee in de raad van bestuur naast onder andere Jean-Luc Dehaene, Herman Van De Velde (Lingeriegroep Van De Velde), Benoit Graulich (Bencis Capital Partners) en Dominique Leroy (Unilever). Matthieu Boone zit zelf in de raad van bestuur van Volvo ACG.
Ook de beleggers leggen nog aardig wat vertrouwen in Lotus Bakeries aan de dag. De beurskoers klom in oktober opnieuw naar 325, zo’n 100 euro hoger dan begin 2009. En terwijl de koekjesfabrikant altijd bekendstond als zuinig in het toekennen van dividenden, steeg de uitkering aan de aandeelhouders sterk sinds 2003. Vorig jaar bedroeg ze 25 procent van de nettowinst. “Door onze merkenstrategie ligt onze rentabiliteit nu eenmaal ook hoger”, besluit Boone.
Door Sjoukje Smedts
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier