De wilde weldoeners van de slimme supermarkt

Voor de verfilming van de computeranimatiefilm ‘De Texasrakkers’, een verhaal van stripiconen Suske & Wiske, vergaarde producent Skyline vier miljoen euro via de tax shelter. Een van de opgemerkte investeerders is de distributiegroep Colruyt.

Een stripicoon en een distributiekoning vinden elkaar. Koppelaar van dienst is de producent Skyline, dat met de tv-reeksen ‘Stille Waters’ (voor VRT) en ‘Aspe’ (voor VTM), en met de bioscoopfilms ‘De indringer’ en ‘De hel van Tanger’ een mooi palmares kan voorleggen. Met de verfilming van het Suske & Wiskestripalbum ‘De Texasrakkers’ mikt de producent opnieuw hoog. Het totale budget bedraagt 8,6 miljoen euro, waarvan de helft bijeen werd gebracht via de tax shelter. Dat is het fiscale vehikel dat investeerders sinds januari 2003 laat genieten van een belastingvrijstelling van 150 % voor het bedrag dat ze besteden aan Belgisch audiovisueel werk. De distributiegroep Colruyt stapt mee in dat verhaal, en investeert liefst 1,8 miljoen euro in de stripverfilming.

De redenen die CFO Wim Biesemans aanhaalt, zijn divers. Doorslaggevend waren: het vertrouwen in de producent en het feit dat Suske & Wiske tot het Vlaamse culturele erfgoed horen.

Toegevoegde waarde centraal

“Wij zijn niet het type bedrijf dat zich bezighoudt met fiscale engineering als dat geen toegevoegde waarde heeft”, zegt Biesemans. “Dankzij de tax shelter kunnen wij via een duurzaam financieel model meewerken aan cultureel erfgoed met maatschappelijke waarde. Ik zie mijn kinderen veel liever naar Suske en Wiske kijken, dan naar de zoveelste Amerikaanse film.”

Daar staat wel tegenover dat we hier toch praten over een investering van 1,8 miljoen euro. “Maar”, haalt Biesemans zijn schouders op, “je moet dat binnen ons hele investeringsbudget zien. Dat bedroeg tijdens het laatste semester 111 miljoen euro.”

Komt daarbij nog dat er toegevoegde waarde kan worden gegenereerd in twee richtingen. Naast de film zelf, die voor een stroom van pr kan zorgen, is er ook nog het luik afgeleide producten: dvd’s en merchandising -in de vorm van poppen, spellen, schoolgerief, enzovoort – kunnen voor Colruyt zeer interessant zijn. “En daar speelt onze kennis van dat type markt”, erkent Biesemans. “Ook op het vlak van productkennis hebben we via onze dochter Dreamland of via Colruyt een aantal competenties in huis. Wij hebben daar een rol in te spelen, maar niet op een exclusieve basis. Anders ga je het potentieel ervan voor andere partners afblokken.”

Een leuk spanningsveld bevestigt ook filmproducent Jan Theys. “Colruyt wilde geen deel van die markt voor zichzelf claimen. Anderzijds gaan we er natuurlijk wel voor zorgen dat er een zo groot mogelijk kader wordt gecreëerd. En dat doen we dan weer in samenwerking met andere mediapartners. Want naast Colruyt stopte ook De Standaard Uitgeverij geld in de film, net als Sanoma (Uitgever van Humo) en Corelio (Het Nieuwsblad geeft al zestig jaar dagelijkse avonturen van Suske & Wiske uit). Als de investerende partij, de producent en de mediapartners elkaar vinden en samenwerken krijg je een zeer mooie dynamiek.”

Het vertrouwen bij de diverse partners is groot. Dat heeft natuurlijk te maken met het enorme potentieel dat de figuren Suske & Wiske uitstralen. Signaleert Theys: “De voorschotten die Kinepolis betaalt voor de bioscoopexploitatie in België, de voorschotten die de Nederlandse groep Bridge betaalt voor de bioscoopexploitatie in Nederland en wat ze betalen voor de dvd-release in de Benelux, zijn de hoogste die ze ooit voor een film hebben betaald.”

Andere partners zijn de Nederlandse omroep Avro en de Nederlandse producent Boss Brothers. Ook voor de print en advertising, meestal het kneusje in Vlaamse filmproducties, wordt er een miljoen euro uitgetrokken. Zelden gezien. De film moet met Kerstmis 2008 in de zalen komen, op meer dan 150 kopieën in de Benelux.

Cultureel erfgoed

De ambitie op lange termijn is om er een heuse ‘franchise’ van te maken. Als deze eerste film een succes wordt, dan zullen er meerdere films volgen. Scenaristen schrijven nu al aan een tweede deel. “We hebben een concept voor die films klaar”, zegt Jan Theys. “Je zit daar met honderden strips en je moet ergens een lijn trekken. Die lijn werd een pastiche van bekende filmgenres. Daarom is de eerste film een pastiche van een western. Zal de tweede een pastiche zijn van een piratenfilm. Andere genres zijn nog een sciencefictionfilm, een spionagefilm en een mantel-en-degen-film. De idee daarachter? In België en Nederland is het geen probleem welk album je zou verfilmen, het zal altijd goed zijn. Maar als je ook naar het buitenland wilt trekken, moet je een concept kunnen verkopen. En dit lijkt ons een sterk concept.”

Colruyt staat blijkbaar open voor eventuele steun in vervolgverhalen. “Laat ons dit eerste maar naar een succes brengen, dat praat gemakkelijker. Al ligt het in de logica der dingen”, aldus Biesemans.

Morsen met een cultureel erfgoed als Suske & Wiske doe je niet ongestraft, beseft ook Jan Theys, die vijf jaar geleden de eerste stappen zette om dit verhaal mogelijk te maken. “Toen we voor het eerst naar internationale partners stapten, kregen we als reactie: jullie hebben een goed idee, maar het is allemaal een beetje ‘oud’. Tot ze onze 3D-beelden zagen. En nog belangrijker: de erfgenamen van Willy Vandersteen zijn ongelooflijk positief. We hebben wel wat externe kritiek gekregen over de keuze van het album. Waarom een boek vertellen in Texas, terwijl er zulke schitterende Vlaamse verhalen bestaan? Simpel: de film kost 8,6 miljoen euro. We hebben duidelijk gekozen voor een verhaal dat wereldwijd potentieel heeft.”

Door Lieven Desmet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content