De vrouw die waakt over het comfort van mannen

Dominique Soenens Freelancejournalist

Anouk Robyn? De kans dat de naam u iets zegt, is klein. En toch is Anouk Robyn het creatieve brein achter Noon, Quincy en de mannencollectie van Essentiel. Gesprek met een modeontwerpster die de man centraal stelt.

Info: Essentiel: tel. 03 201 13 80, www.essentiel.be

Noon: tel. 069 66 21 68

Anouk Robyn heeft een hele weg achter de rug in de modewereld. Nochtans was mode niet haar eerste keuze. Ze studeerde talen, maar voelde zich daar niet gelukkig bij. “Ik wilde iets creatiefs doen,” vertelt ze. “Een vooraf uitgestippelde carrière en vaste uren spraken me totaal niet aan. Ik wilde vooral een artistiek leven. De kleren, dat was in het begin maar bijkomstig. Ik had een even grote interesse in film, maar dat was me te duur en te omslachtig. Ik brak mijn studies na een jaar af en ging styling studeren. Dat leek me realistisch. Nu ben ik door kledij gefascineerd.”

Anouk Robyn houdt van levenslustige, opgewekte kleuren in haar ontwerpen. Het is iets dat ze heeft meegekregen tijdens haar opleiding in Rome. “Ik nam deel aan het toegangsexamen van de Antwerpse modeacademie, maar slaagde niet,” vertelt ze. “Mijn artistieke bagage was ontoereikend. Maar achteraf bekeken ben ik heel blij dat het zo gelopen is. Ik belandde bij de Accademia di moda e costume di Roma, waar ik gestimuleerd werd om mijn eigen weg te gaan. In Antwerpen was dat niet mogelijk, want daar had de academie een lijn uitgestippeld waar je in moest passen. Het prachtige aan Rome is dat er zoveel invloeden tegelijk zijn. Alleen was er te weinig discipline. Daarom ben ik voor de laatste twee jaar van mijn opleiding naar het ESMOD in Parijs gegaan. Daar leerde ik vooral techniek aan.”

Aan de slag in het ideeënlab van Dries Van Noten

Na haar opleiding in Parijs ging Robyn meteen aan de slag bij College, een commerciële lijn waarvoor ze de vrouwencollectie ontwierp. Ze was de eerste stiliste van het bedrijf. Na drie jaren gaf ze er echter de brui aan. “Ik kon me creatief niet genoeg uitleven. Dat kon ik wel in mijn eigen kindercollectie die ik toen opstartte, Fifi Royal. Kinderkleding leek me een lacune in de modewereld. En het was een uitstekende manier om mezelf wat naambekendheid te geven. Het was de periode waarin minimalisme de toon zette in de mode, maar zelfs toen waren mijn ontwerpen heel fantasierijk. Ik werkte onder meer samen met Elvis Pompilio.”

Na acht jaar hield ze het voor het bekeken. “Je moet op financieel vlak alles zelf opvolgen, terwijl je in je hoofd nog alles aan het creëren bent,” legt ze uit. “De kaarten lagen toen ook nog anders dan nu: we leverden kwaliteit en de klant betaalde daar voor. Nu eisen mensen kwaliteit voor veel minder geld. Je moet je nu ook meer schikken naar de heersende tendensen, waardoor alles veel meer op elkaar lijkt. Angst regeert de mode vandaag. Iedereen is bang om zijn stukje van de markt te verliezen.” Na het opdoeken van haar label begon Robyn bij Quincy en creëerde tegelijk een kindercollectie voor Dries Van Noten. Dat laatste vond Robyn een fantastische ervaring. Een “ideeënlaboratorium”, noemt ze het. Het duurde opnieuw maar drie jaar, omdat veel grote bedrijven het op de duur opgaven om kinderkleding te maken. “Het werd te weinig rendabel,” blikt Anouk Robyn terug. “Ik heb die niche ook verlaten. Ik ben in 2000 dan met de vrouwencollectie van Noon begonnen. Heel bevredigend, omdat mijn werk een hele goede distributie krijgt. Toen ik onlangs in Londen was, zag ik mijn creaties hangen in een prachtige boetiek in Notting Hill.”

Mannen zijn als kinderen

Sinds kort werkt Anouk Robyn dus ook voor Essentiel Homme. Ze maakte voor het label haar eerste mannencollectie. Hoe kwam Essentiel bij haar terecht? “Ik weet het niet. Wellicht kozen ze me voor mijn state of mind, mijn ervaring én het feit dat ik al voor kinderen heb ontworpen. Het klinkt misschien raar, maar net zoals kinderen zijn mannen gevoelig voor comfort. Bij mannen ligt het evenwel net iets moeilijker dan bij kinderen. Het is zoeken naar het delicate evenwicht tussen modieus en comfortabel. Je moet meer in het abstracte werken. Bij vrouwen kan je veel details toevoegen, bij mannen moet je je net inhouden. Ik hou ook enorm veel van kleur, maar ook daar moet ik mezelf in beteugelen.”

Ze vindt het niet gemakkelijk om als vrouw voor mannen te werken, maar het helpt dat ze zowel bij Essentiel als thuis omringd wordt door mannen. Een man moet zich goed voelen in zijn kleren, weet ze. Of, zoals Robyn zelf zegt: “Kledij moet even makkelijk en comfortabel aanvoelen als een pyjama.” Dat belet niet dat er ook formele stukken zitten bij haar ontwerpen voor Essentiel. “Het is net de uitdaging,” stelt ze, “om die stukken even comfortabel te maken, hoewel ze voor een hele specifieke, zakelijke context bedoeld zijn.”

Het kost haar weinig moeite om te werken voor drie verschillende labels. Ze geniet van de vrijheid ervan. “Het leuke voor mij is dat ik voor Quincy, Noon en Essentiel drie totaal verschillende stijlen kan hanteren. Het zijn drie verschillende werelden, al zal iemand die goed toekijkt wellicht enkele raakpunten zien. Ik hou van ontspannen, kleurrijke kleding.”

Dominique Soenens

Sinds kort werkt Anouk Robyn ook voor Essentiel Homme. Ze maakte voor het label haar eerste mannencollectie.

“Angst regeert de mode vandaag. Iedereen is bang om zijn stukje van de markt te verliezen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content