De virtuele oorlog van een miljard euro

Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Algemeen hoofdredacteur van Trends-Kanaal Z

De verkoop van computerspellen in België dreigt dit jaar lager uit te vallen dan de 221 miljoen euro in 2010. Alle hoop is nu gericht op de lancering van het oorlogsspel Call of Duty Modern Warfare 3, waarvan een eerdere editie wereldwijd 863 miljoen euro opleverde.

Voor de Amerikaanse gamesontwikkelaar Activision is de Call of Duty-franchise erg belangrijk. In 2007 smolt Activision samen met Blizzard Entertainment, dat het bekende World of Warcraft uitbrengt. Volgens het jongste jaarverslag van de holding Activision Blizzard waren beide games samen goed voor 62 procent van de omzet van 3,16 miljard euro in 2010. De nettowinst bedroeg 300 miljoen euro.

Van de vorige editie van Call of Duty, Black Ops, werden in de 24 uur na de lancering meer dan 7 miljoen exemplaren verkocht in de VS en in Groot-Brittannië. Alleen al in de VS haalde die editie – waarbij gamers in de huid van een elitesoldaat kruipen die tijdens de Koude Oorlog onder meer de Cubaanse dictator Fidel Castro moet elimineren – volgens externe schattingen meer dan 259 miljoen euro op, een record. De Amerikaanse analist Michael Pachter schat dat Modern Warfare 3 zonder al te veel moeite de 20 miljoen verkochte exemplaren van de vorige editie kan evenaren. Game Mania zegt dat het aantal voorbestellingen voor Modern Warfare 3 al het record van Black Ops heeft gebroken.

Call of Duty wordt op twee manieren gespeeld. Je speelt tegen de computer of gratis via het internet tegen andere gamers. Meer dan 17 miljoen gebruikers spelen wekelijks de multiplayervariant van Black Ops. Amper drie maanden na de lancering waren de gamers samen al 62 miljard keer gesneuveld en waren ruim 1100 miljard kogels afgevuurd op virtuele slagvelden. Volgens Ruben Dehouck, Europees marketingdirecteur voor Call of Duty, loggen 30 miljoen gebruikers geregeld in op een van de multiplayerversies. “Een computerspel heeft in theorie een beperkt leven”, zegt hij. “De singleplayermodus is te vergelijken met een film. Een ervaren speler werkt dat af in zes tot acht uur. Aan multiplayer komt nooit een einde.”

Nieuwe inkomsten

De inkomsten van Call of Duty komen voornamelijk uit de klassieke verkoop van het spel, aangevuld met extra’s (zoals wapens en nieuwe slagvelden) die fans tegen betaling downloaden. Met de nieuwe editie van het oorlogsspel wil Activision ook een abonnementsformule introduceren waarbij gebruikers toegang krijgen tot extra mogelijkheden en tot een profiel met statistieken.

Die andere belangrijke blockbuster van de holding Activision Blizzard, World of Warcraft, werkt al met een abonnementsformule. Door ook een dergelijke formule te lanceren voor Call of Duty boort Activision nieuwe inkomsten aan en spoort het de fans aan een legale versie te spelen. Want dat is de keerzijde van het succes van Call of Duty. De gespecialiseerde site TorrentFreak meldde dat de vorige editie in 2010 in amper twee maanden meer dan 4 miljoen keer illegaal werd gedownload via het populaire Bittorrent-netwerk.

STIJN FOCKEDEY

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content