De verrijzenis

Met de komst van Nicolas Ghesquiere, opvolger van Josephus Thimister, vat het huis Balenciaga de koe weer bij de horens. Getuige hiervan is een nieuwe en vernieuwende collectie prêt-à-porter. En de lancering van een nieuw parfum.

Nicolas Ghesquiere (27) werd in Komen geboren, op de Frans-Belgische grens. Lang is hij er niet gebleven. Hij was nog geen 10 maand oud, toen zijn ouders zich in de omgeving van Parijs vestigden. Toch heeft hij dat Belgische trekje niet verloren. Iets bezadigds heeft hij, er straalt een zekere rust van hem uit. En die kan hij wellicht gebruiken, wil hij zich in het Parijse modewereldje doen gelden. Of beter gezegd: wil hij er doorbreken. Een opvallende figuur ook, met een duidelijk afgelijnde stijl. “Ik koester voor Balenciaga, meester-couturier van Spaanse origine, een erg groot respect. Coco Chanel zei van hem dat hij de enige couturier was die zelf een jurk kon tekenen, knippen, aan elkaar zetten en naaien.” En hoewel Cristobal Balenciaga (1895-1972) nooit confectiekleding gemaakt heeft, doet Ghesquiere, zijn huidige opvolger, niets anders. “Ik krijg erg veel vrijheid. En natuurlijk stimuleert de omgeving me. Werken in, met en voor het huis van een grootmeester, dat werkt inspirerend. Ik maak Balenciaga, geen Ghesquiere. Ik probeer zijn universum te creëren, niet dat van mezelf.” Een wijs standpunt voor een jonge modeontwerper.

Balenciaga

is al lang niet meer de merknaam voor couturekleding alleen. Het huis heeft zijn aanbod erg uitgebreid en brengt nu ook prêt-à-porter voor dames en heren op de markt, maakt accessoires en ontwikkelt parfums. Dat Ghesquiere zich in de parfumerie nog niet heeft kunnen doen gelden, hoeft eigenlijk geen verbazing te wekken. De meeste parfums bestaan al jarenlang, dateren van ver voor zijn komst. Neem nu Le Dix, een bloemrijke geur die Balenciaga in 1947 zelf ontwierp. De naam verwijst naar het adres van zijn toenmalig atelier, Avenue George V nummer 10. En er is Ho-Hang (het eerste parfum voor zowel mannen als vrouwen), dat in 1971 het daglicht zag. Het zijn oude bekenden. Tijd dus voor een nieuwe geur; en die ligt vanaf 10 september jl. in de winkel. Volgens perschef Nicole Chauffeton gaat het om “zeer verfijnd reukwater. Van een couturier, als het ware. Dit parfum is een eerbetoon aan Cristobal Balenciaga. Waarom Ghesquiere nog niet betrokken werd bij dit ontwerp? Of bij de samenstelling van het parfum? Omdat hij nog heel nieuw is in het bedrijf. En omdat hij, ook al raakt hij stilaan wat bekend, nog lang niet de media-aandacht krijgt, die een Mugler of een Gaultier aantrekken.” Maar in de toekomst zal dat wel veranderen. En zal Nicolas Ghesquiere ook kunnen bijdragen tot de ontwikkeling van nieuwe, verfrissende geuren. Het lijkt alvast geen slecht idee, die betrokkenheid. Een globale imagobepaling kan het merk alleen maar ten goede komen. Aan de verdeling van de producten dient trouwens ook nog een en ander bijgesleuteld. Bepaalde parfums zijn maar in enkele winkels te verkrijgen, andere zijn nergens te vinden.

Nochtans

scoorde Balenciaga niet slecht in België. Scoorde, want tot voor kort (1996) stond dit land op de tweede plaats. Maar in 1997 zagen de cijfers er al heel anders uit en zakten we naar de zesde plaats.

Wie Balenciaga wil ruiken, en daarvoor geen zoektocht wil aangaan, moet Le Dix en Talisman proberen. Die zijn haast overal verkrijgbaar. Bovendien zijn het uitstekende en verleidelijke parfums. Bent u benieuwd naar Ho Hang en Balenciaga Homme, dan zult u meer moeite moeten doen. Ze zijn slechts in enkele verkooppunten te koop. En Rumba, het grootste succes van Balenciaga, is in dit land helemaal spoorloos. Misschien dat alles naar het Oosten versast wordt, want de Arabische landen zijn op dit moment Balenciaga’s grootste klanten.

TEKST: SERGE VANMAERCKE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content