DE STRIJD OM DE ACHTERTUIN

Wordt Doel geslachtofferd voor de haven ?

Zal het polderdorpje Doel (deelgemeente van Beveren) verdwijnen als gevolg van de aanleg van een derde terminal op de linkeroever van de Schelde ? Het lokale actiecomité de Boze Doelenaars vreest het ergste. “We hebben de indruk dat men met de aanleg van die terminal heel andere bedoelingen heeft,” aldus woordvoerder Fred Claes. “In de jaren zestig circuleerden plannen om Doel van de aardbodem te laten verdwijnen, omdat het dorp ligt aan het punt waar de Schelde het diepst is. Voor de Antwerpse havengememeenschap is dit een strategische plaats.”

In de jaren zeventig was er zelfs een bouwstop afgekondigd met het oog op de latere onteigening van het dorp. Maar Mark Eyskens, ooit minister van Ruimtelijke Ordening, beloofde dat de 900 inwoners van Doel gerust mochten zijn. Het polderdorp zou niet verdwijnen.

Sinds kort bestaat echter het plan voor de aanleg van het zogenoemde Containerdok West, met een oppervlakte van circa 350 hectare en een aanmeergelegenheid van 5,8 kilometer. De eerste van de twee terminals zou in 2001 operationeel zijn. Naast de infrastructuur zou er ook 30 miljoen ton baggerspecie worden gestort op een oppervlakte van 350 hectare. Voor deze operatie moet de landbouwgrond rond Doel worden getransformeerd tot havengebied, dat volgens één denkpiste zou aansluiten op het Baalhoekkanaal. Claes : “Worden deze plannen uitgevoerd, zal Doel helemaal worden ingesloten door de industrie en de haven. Het dorp wordt onleefbaar. Eén en ander vertaalt zich al in de grondprijzen. Sinds deze plannen de ronde doen, is de waarde van onze huizen met de helft ineengezakt.”

De strijd van de Doelenaars wekt herinneringen op uit de jaren zestig toen dorpjes als Lillo werden vernietigd om plaats te maken voor de nijverheid. “Doel heeft het ongeluk in de weg te liggen voor de enige grote industrieterreinen waarover Vlaanderen nog beschikt,” klinkt het ongerust op het gemeentehuis van Beveren. Het Waasland heeft in Stad Antwerpen trouwens al geen te beste reputatie. Was het echec van de Liefkenshoektunnel geen gevolg van het Wase verzet tegen een verbinding met de Expresweg ? Meer dan eens laken Antwerpse havenverantwoordelijken het not in my backyard-syndroom van de buurgemeenten. Fred Claes (in zijn beroepsleven directeur van Radio 2 Oost-Vlaanderen) geeft ruiterlijk toe : “De overheid komt iets te veel in de achtertuin van de mensen. Letterlijk en figuurlijk. Inderdaad : wij vechten voor onze achtertuin. Daar is niets verkeerds aan.”

FRED CLAES (BOZE DOELENAARS) Is de aanleg van een derde containerterminal in de buurt van Doel een poging om de gemeente onleefbaar te maken en op termijn te laten verdwijnen ?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content