De sokkel van The Rolling Stones

Op zondag 7 september sluiten The Rolling Stones in Werchter TW Classic af. Het Vlaamse Stageco levert het podium en doet dat voor ‘the world’s greatest rock & roll band’ al sinds 1997.

Natúúrlijk gaat Hedwig De Meyer zondag op TW Classic naar The Rolling Stones kijken (zie blz. 46). ” Werchter blijft voor mij iets speciaals,” zegt de oprichter van Stageco. De geschiedenis van de podiumbouwer liep aanvankelijk parallel met die van het rockfestival. “Rock Werchter werd te groot voor de tent die we eerst gebruikten en had een podium in openlucht nodig. Tja, dat was niet zomaar beschikbaar en dus zorgden we zelf voor iets.”

In het besloten wereldje van de rockmuziek deed de naam en de faam van Stageco snel de ronde. In 1989 – De Meyer was toen vier jaar bezig – prijkte de onderneming al in Trends, met referenties als Pink Floyd en de Bee Gees. Ondertussen is het lijstje vaste klanten te lang om nog te publiceren: deze zomer had Stageco zeven teams onderweg die letterlijk op alle continenten grote en nog grotere podia opbouwden. The Rolling Stones doen al sinds hun Bridges to Babylon-tournee uit 1997 een beroep op het bedrijf uit Tildonk.

“Onze business heeft al bij al een laag rock-‘n-rollgehalte,” zegt De Meyer. Hij voelt zich knutselaar, geen kunstenaar. Stageco komt in contact met de ontwerpers die het visuele aspect van een grote tournee vormgeven. “We luisteren naar hun plannen en kijken wat technisch haalbaar is, daarna gaan we aan de slag. Onze sterke punten zijn dat we maatwerk kunnen leveren en bijzonder flexibel zijn.”

Geen gezever

De belangrijkste werkinstrumenten van Stageco zijn grote zeilen en lichte maar stevige buizen, meestal uit aluminium. “Voor grote podia is vaak 70 % tot 80 % op te vangen met standaard materiaal. De rest bestaat uit speciale stukken die we voor die opdracht moeten laten maken,” aldus De Meyer. “Ontwerpers zorgen dat het spettert, wij zorgen gewoon dat het werkt. Daar schuilt een gezonde Vlaamse mentaliteit in.”

Mede door de aanslagen op New York en Wa-shington van 11 september 2001 was 2002 een rampjaar; 2003 wordt veel beter. “Het is een drukke zomer geweest. We hadden zelfs te veel werk.” Het laat zich ook financieel voelen: wereldwijd draaide de groep vorig jaar een omzet van zo’n 17 miljoen euro en werd er een licht verlies geboekt. Dat moet voor 2003 uitdraaien op winst, met 25 tot 30 miljoen euro omzet.

Behalve muziek verleent Stageco ook diensten aan bedrijven (bijvoorbeeld voor productlanceringen) en werkte in het recente verleden samen met de wereldtentoonstelling in Hannover en de Olympische Spelen in Sydney. “Diversificatie is noodzakelijk omdat het de stille periodes weet op te vangen. In de winter kunnen we bijvoorbeeld ergens een ski- ramp gaan bouwen en het ons permitteren dat het materiaal zo lang ‘vast’ zit.” Raphael Cockx

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content