DE SHOP GAAT TRENDY
In Antwerpen gaat De Shop vandaag officieel open: een evenementenhal aangevuld met horecazaken in het oude wervingslokaal voor scheepsherstellers.
Shoppen voor een baan
De Shop is een stukje havenarcheologie op het Eilandje, in het noorden van Antwerpen. Vanaf 1937 konden scheepsherstellers daar dagelijks werkkrachten aanwerven. Sinds 1963 verzamelden de arbeiders in een gebouw met een karakteristieke ronde gevel. In een grote zaal — de roepzaal — waren roepmuurtjes, waar de havenchefs de banen uitdeelden. De roepzaal was verdeeld in een groene en een roze zone, de kleur van de tegeltjes tegen de muur. Vastbenoemde arbeiders hadden een roze kaart, die overging van vader op zoon. Tijdelijke krachten kregen een groene kaart.
Geklasseerd monument
Het gebouw van De Shop is sinds 2001 een geklasseerd monument in een beschermd gebied, naast het Red Star Line Museum. Architect Jo Peeters maakte dat jaar een ontwerp om het gebouw in zijn luister te herstellen en er een plek voor horecazaken en evenementen van te maken. Twee vennootschappen zagen brood in de site. Het evenementenbureau Balthazar organiseert de evenementen en Shrimp Tempura, bekend van onder meer Strantwerpen en Roxy, staat in voor de horacazaken.
Zoeken naar hippe sites
“Wij kijken altijd uit naar sites die hip gaan worden”, zegt Eddy Roothaert van Shrimp Tempura. “In 2001 hadden we al gezien dat de Shop interessant was: het is een mooi gebouw, er is niet te veel bewoning rondom en er is veel parkeerplaats in de buurt. Intussen wordt het Pakhuis vernieuwd, is het MAS in de buurt opengegaan en komt er het Droogdokmuseum.” De stad werkt ook hard aan de vernieuwing van de wegeninfrastructuur van het Eilandje.
Klanten van alle leeftijden
Shrimp Tempura zet in De Shop een bar, een restaurant en een nachtclub op. Met die horeca-activiteiten mikt het op een breed publiek. “We richten ons tot mensen van alle leeftijden die graag uit gaan eten”, zegt Roothaert. Is er voldoende vraag naar zulke gelegenheden? “We denken niet dat er morgen tienduizend klanten meer zullen zijn. Ze zullen zich verplaatsen. Het publiek zoekt elke dag nieuwe dingen. Het is een komen en gaan van zaken. Het is aan ons om te blijven.”
Events in de roepzaal
De tweede poot richt zich op de bedrijfsmarkt, die kan gebruikmaken van de 1050 vierkante meter grote roepzaal voor evenementen. In de zaal kunnen achthonderd stoelen staan. Als de gasten blijven staan, kunnen er tweeduizend mensen in. Volgens Mich Van Aerde van Balthazar zijn er in Antwerpen ofwel zalen met een heel grote capaciteit, zoals Waagnatie, ofwel zalen in hotels met een beperkte capaciteit. “Daartussenin is de spoeling dun.”
AD VAN POPPEL
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier