De rekening loopt op

Unilever ziet overal de kosten stijgen: voor de inkoop van materialen, energie en lonen, en door de gevolgen van de klimaatverstoring voor de landbouw. De belangrijkste strategie van Unilever is investeren in de beste merken. Om daar genoeg geld voor te hebben, moeten de prijzen omhoog. Dat mag op korte termijn best tot een daling van het volume leiden, de marge mag naar beneden en de concurrenten mogen marktaandeel winnen. Het doel van Unilever is de merken zo sterk te maken, dat op lange termijn het volume, de marges en de concurrentievoorsprong weer toenemen.

Unilever trok de prijzen in het derde kwartaal met 12,5 procent op in vergelijking met het derde kwartaal van 2021. Het volume nam af met 1,6 procent, waardoor de omzet met 10,6 procent steeg.

Unilever heeft twaalf merken met ruim 1 miljard euro omzet. Die sterke merken zagen hun omzet met 14 procent groeien. Het bewijst dat de strategie werkt. Die merken groeien ongeveer 300 basispunten harder dan gemiddeld, tegenover 100 basispunten in het eerste halfjaar. De consumenten blijven dus ook in tijden van hoge inflatie de sterkste merken van Unilever kopen. De onlineverkopen groeiden met 20 procent. Daarop haalt Unilver een hogere marge en het heeft daar een beter zicht op wie de eindklanten zijn.

Unilever is voorzichtig voor de rest van 2022. De volumes zullen sterker krimpen dan de afgelopen kwartalen, waardoor de omzetgroei over 2022 op minimaal 8 procent zal uitkomen. De marge zal onder in de bandbreedte van 16 à 17 procent uitkomen. Die voorzichtigheid valt te waarderen, want de markt vindt positieve verrassingen een stuk leuker dan negatieve. Tijdens de analistenpresentatie wilde CEO Alan Jope elke vraag beantwoorden, maar niet die over zijn opvolging in 2023, wanneer hij met pensioen gaat.

Conclusie

De verhouding tussen de vrije kasstroom en de beurswaarde is 5,5 procent. Daarmee is Unilever goedkoper dan concurrenten als Procter & Gamble (4%) en Nestle (2,6%). Die margin of safety, in combinatie met de sterkemerkenstrategie, zorgt ervoor dat het koopadvies voor het aandeel gehandhaafd wordt.

VERSCHENEN OP INSIDEBELEGGEN.BE OP 8 NOVEMBER

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content