De producent versus de integrator

De wegen van de twee zwaargewichten van de telecomsector scheiden zich. Telenet richt zich op ontspanning en de productie van tv-content. Belgacom blijft gefocust op zijn activiteit als operator en zet de deuren wijd open voor innoverende aanbiedingen, zoals Netflix.

Belgacom en Telenet hebben allebei hun uithangbord opgesmukt. De wijziging bij Belgacom is wel spectaculair: voortaan maakt de operator nog enkel gebruik van het merk Proximus. Voor de gelegenheid zijn een nieuw logo en een nieuwe visuele identiteit ontwikkeld. Ook bij Telenet werd het logo gewijzigd, zij het iets discreter. Beide marketingoperaties hebben tot doel de merken opnieuw te positioneren en ze aantrekkelijker te maken voor het brede publiek.

Los van die schijnbaar onschuldige facelifts schaven de twee ondernemingen aan een nieuwe strategie in een telecomwereld die volop evolueert. Het toenemende dataverbruik, vooral via mobiele verbindingen, verwijst de oude zakenmodellen naar de prullenmand. Dat legde de adjunct-directeur-generaal van Orange, Pierre Louette, uit tijdens een conferentie georganiseerd door ETNO, de associatie van Europese telecomoperators: “In de toekomst zullen we geen munt meer kunnen slaan uit telefoonverbindingen en sms’en”, verklaarde de topman van de Franse operator. “De kern van onze business wordt voortaan gevormd door data en vooral video, die 60 tot 70 procent van onze internettrafiek uitmaakt.”

De opkomst van nieuwe internetspelers, zoals Netflix en YouTube, die zich richten op de verspreiding van videocontent, gooien de gevestigde orde overhoop en verplichten de telecomoperators zich te herpositioneren. Die evolutie raakt de twee vijandige broertjes van de Belgische telecomsector: Belgacom, het nummer één op de markt van de triple play (tv-internet-telefoon) aan Franstalige zijde, en Telenet, de marktleider in Vlaanderen.

Sinds de intrede van de digitale televisie volgen beide maatschappijen een strategie die erop gericht is hun diensten samen te brengen onder een ‘alles-in-één’-formule. Dat zijn de multiple play packs, die in 2013 goed waren voor 81 procent van de residentiële markt. Die strategie heeft goed gewerkt. Maar sinds kort worden aanzienlijke verschillen vastgesteld in de manier waarop de content die de twee operators op hun televisieplatforms aanbieden, moet worden gebruikt.

Telenet, de producent

Telenet heeft besloten zijn ontwikkeling toe te spitsen op ontspanning. De kabeloperator heeft onlangs aangekondigd dat hij een eigen tv-serie gaat produceren, Chaussée d’Amour. Die Vlaamse productie, een fictieserie over de prostitutiewereld, wordt in 2016 uitgezonden, waarschijnlijk op Vier of Vijf, een van de twee privéketens waarvan Telenet mede-eigenaar is geworden. Vorige zomer kocht de kabeloperator de aandelen van Sanoma voor 26 miljoen euro en legde nog eens 32 miljoen op tafel om 50 procent te verwerven in het kapitaal van De Vijver Media, de vennootschap boven SBS (Vier en Vijf) en het productiehuis Woestijnvis. “Voor Telenet is de deal met De Vijver Media symbolisch: financieel is het geen omvangrijke operatie, maar ze past in de strategie te investeren in content”, legt Ruben Devos, telecomanalist bij KBC Securities, uit.

Die strategie sluit aan bij die van de hoofdaandeelhouder (57,21%) van Telenet, de Amerikaanse groep Liberty Global, die zichzelf de “grootste kabeloperator ter wereld” noemt. Die slokte gulzig kabeloperators én mediabedrijven op. In juli nam Liberty Global nog voor ruim 600 miljoen euro een participatie van 6,4 procent in de Britse privézender ITV. Eind september rondde de groep samen met Discovery de overname van het productiehuis All3Media af. Dat heeft de honger niet gestild, vermits de groep ook belangstelling toont voor de uitzendrechten van bepaalde sporttakken. Liberty voert, weer samen met Discovery, ook onderhandelingen over een intrede in het kapitaal van Formula One, de organisator van de Grands Prix. “Consolidatie is de sleutel. In een geglobaliseerde digitale wereld moet je groeien om te kunnen concurreren met Google of Netflix”, benadrukte Mike Fries, de CEO van Liberty Global, onlangs in The Wall Street Journal.

De aandeelhouder van Telenet beschouwt die grote actoren van het web als taaie concurrenten in video. Het gesloten ecosysteem van de televisie dreigt zelfs uiteen te splijten onder hun mokerslagen. Met zijn agressieve overnamepolitiek wil Liberty Global een dam opwerpen tegen de dreiging van onder meer Netflix en YouTube, die nu al een enorm deel van de videoconsumptie inpikken. Telenet heeft ervoor gekozen hen op het terrein van de content te bekampen. Zo heeft het Rex & Rio gelanceerd, een videostreamingdienst die al meer dan 112.000 klanten telt.

Dat meer de nadruk gelegd wordt op de productie van content, is nu al zichtbaar in de inkomstenstructuur van de operator. De inkomsten die gegenereerd werden door de ontspanningsactiviteiten — video op aanvraag, de sportzender Sporting Telenet en de verhuring van de decoders — vertegenwoordigden 13,8 procent van de omzet van Telenet in de eerste helft van 2014, merkt Devos op. “Die bron van inkomsten zal in de komende jaren alleen maar toenemen”, schat de analist.

Belgacom, de integrator

Belgacom volgt een andere strategie. “Het is onze rol content te beheren en te organiseren, niet hem te creëren, in tegenstelling tot wat sommige concurrenten doen. De productiehuizen en de tv-ketens zijn de specialisten van de content”, legde CEO Dominique Leroy einde juni uit.

De operator positioneert zich als een integrator van diensten, eerder dan een producent van inhoud. Toegegeven, Belgacom heeft zijn voetbalzender Proximus 11 ontwikkeld en zijn video-op-aanvraagplatform en streamingdienst (Movies & Series Pass). Maar dat belet het bedrijf niet Netflix met open armen te ontvangen, hoewel dat schade kan toebrengen aan zijn huisproducten en door andere operators, zoals Telenet, beschouwd wordt als een gevaarlijke concurrent.

Belgacom wil zijn klanten het hele gamma van beschikbare content aanbieden. Proximus TV heeft dus besloten het Netflix-aanbod vanaf eind dit jaar rechtstreeks en exclusief aan te bieden. “Wij beschouwen Netflix als een uitstekende kans voor onze consumenten om toegang te krijgen tot de content die ze willen bekijken”, legde Leroy uit op de ETNO-conferentie in Brussel. Zo geeft Belgacom Reed Hastings, de baas van Netflix, gelijk. Die was ook aanwezig op het evenement en hij nodigde de operators uit met hem samen te werken in plaats van hem te bestrijden. “Netflix kan de telecomoperators helpen waarde te creëren”, zei hij.

Volgens Hastings zullen de behoeften van de consumenten nog evolueren en moeten ze daarbij begeleid worden. Almaar meer klanten zullen vragen om video te bekijken op meerdere schermen. De 4K-technologie (een soort verbeterde hd-technologie, die meer bandbreedte verbruikt) zal zich beetje bij beetje opdringen dankzij spelers als Netflix. Dat is nu bezig met de opnames voor Marco Polo, een nieuwe serie in 4K. Door die evolutie, zegt Hastings, kunnen de operators stevigere en dus duurdere triple-playpakketten aanbieden, wat de gemiddelde inkomsten per gebruiker zal opvoeren.

Belgacom waagt zich met beide voeten vooruit in de internetwereld en sluit pacten met de digitale reuzen. Telenet gokt op de productie van content om hen het gras voor de voeten weg te maaien. Twee strategieën, twee visies op de telecommunicatie.

GILLES QUOISTIAUX

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content