De overlever op Zaventem

Het aantal lijnvluchten op Zaventem is gedaald tot het niveau van 1995. Hoe houdt goederenbehandelaar Aviapartner het hoofd boven water?

K arel Bekaert maakte half oktober 2003 een wel erg verrassende overstap. Van het afval stapte hij in het vliegtuig. De algemene directeur logistiek en recyclage bij afvalverwerker Sita switchte naar de post van general manager passagiers- en vliegtuigafhandeling voor België bij Aviapartner. Het bedrijf is in België marktleider voor de afhandeling op luchthavens en is ook in vier andere Europese landen actief.

“Het opvallendste verschil zie ik in het aantal klanten. Bij Sita waren het er 30.000, bij Aviapartner in Zaventem hebben we enkele tientallen klanten. Dat maakt ons kwetsbaarder op een markt die onder sterke druk staat door de concurrentie tussen de vliegmaatschappijen.” Karel Bekaert somt enkele referenties op, waaruit blijkt hoe rentabiliteit en solvabiliteitsratio lijden: Alitalia, Swiss, Amerikaanse carriers die onder een gerechtelijk akkoord werken. Ook door de wereldwijde allianties in de luchtvaart wordt aankoopkracht gebundeld en worden dus onkosten gedrukt. “De luchthaven van Zaventem blijft winstgevend,” nuanceert Bekaert het wat grimmige plaatje meteen. “Maar het is niet langer een groeimarkt. Het aantal lijnvluchten daalde in 2003 naar 187.000, terwijl we in 2000 nog 259.000 lijnvluchten hadden. We zijn weer op het niveau van 1995 beland.”

Het aantal passagiers klimt weliswaar, maar daar is Aviapartner niet meteen mee gebaat: het bedrijf wordt vergoed per behandeld vliegtuig. “We sleutelen aan het procesmanagement. We drukken daarmee de kosten en spelen in op het profiel van de klant. We bieden niet langer een standaardformule voor de afhandeling van een vliegtuig, maar een dienst in overeenstemming met de wensen van de klant. Daarom gaan we de dienstverlening meer differentiëren.”

De firma maakt nu contracten op maat en volgt de geleverde kwaliteit permanent op door metingen. “Een ander belangrijk element is het respect voor de werknemers. Dat hangt waarschijnlijk samen met het familiale karakter van dit bedrijf. Alles verloopt hier op een meer bescheiden schaal. Dit bedrijf is geen reusachtige moloch, waar beslissingen blind worden genomen.”

Waarmee Karel Bekaert verwijst naar zijn vorige werkgever, Sita. De dochter van het Franse beursgenoteerde conglomeraat Suez is een van de hoofdrolspelers op de Belgische afvalmarkt. Bekaert wou niet langer aan het hoofd staan van een louter uitvoerend filiaal in België. Vandaar zijn overstap naar meer autonomie, en dus Aviapartner. Driekwart van de aandelen van het bedrijf is in handen van de familie Verougstraete. Het beursgenoteerde Ackermans & van Haaren bezit het overige kwart. Met al dat enthousiasme heeft Karel Bekaert er wel één activiteit bij ingeschoten: meer dan eens mag de ruiter het paardrijden op donderdagavond vergeten.

W.R.

“De luchthaven van Zaventem blijft winstgevend, maar het is niet langer een groeimarkt.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content