De Opel Cascada: een elegante cabrio
Zo evalueer je een cabrio. Je doet eerst de test van het ei. Dan doe je de truc met de radio. En ten slotte doe je de proef met de Italiaan. Trends Style reed met de OPEL Cascada, deed wat nodig was, stapte uit en schreef op het rapport: met brio geslaagd.
We stappen in de Opel Cascada en rijden tien meter ver. Tot bij het eerste voetpad. Het is onze klassieke test als we cabrio gaan. Met twee wielen op een hoog voetpad parkeren, en de wielen langs de andere kant vredig op het wegdek laten. Dan uitstappen, koffer openen en weer sluiten. Als dat naadloos lukt, laten we de stoffen kap wegklappen. Om ze daarna, met een druk op de knop in zeventien seconden opnieuw op de auto te leggen.
Het heeft alles te maken met het begrip torsiestijfheid. Definitie : het vermogen van een object om bij om het even welke aard van torsie – verwringen – de oorspronkelijke vorm te behouden. Voor een cabrio is die deugd, optimale torsiestijfheid, geen sinecure. We verklaren ons nader. Een cabrio is per definitie een auto zonder vast dak. Om de structurele consequentie daarvan in te zien, kunt u thuis deze eenvoudige proef doen. Men neme een ei uit de koelkast – of recht uit het kippenhok, dat mag ook. Stop het tussen duim en wijsvinger. Nu knijpen. Geloof ons nu maar : u krijgt dat ei niet kapot. Snij er dan bovenaan een snipje van weg, horizontaal. Doe de oefening over. Voor u het weet, zit u onder het eigeel.
Een cabrio is als een ei. Men neme een ei uit de koelkast. Stop het tussen duim en wijsvinger. Nu knijpen. U krijgt dat ei niet kapot.
Net zoals dat ei is ook een auto zonder dak structureel zwakker dan een gewone auto. De structuur is niet volledig meer rond, in welke vorm dan ook. Druk die op de onder- of zijkant wordt gezet, wordt niet meer opgevangen door de bovenkant. De ingenieurs moeten dat pareren met allerlei ingrepen die een cabrio niet alleen zwaarder maken, maar ook duurder om te bouwen.
Torsiestijfheid is dan ook de belangrijkste deugd van een cabrio. Heel wat cabrio’s verschijnen op de markt zonder die deugd te bezitten. Maar onze simpele test leert dat de Opel Cascada de deugd van de torsiestijfheid wel degelijk in huis heeft. De stoffen kap gaat naadloos open en dicht. Alsook de deuren en de koffer. En je hoort geen metalen parasietgeluid op slechte wegen. Onze Cascada is geslaagd voor zijn toelatingsproef, tijd om verder te rijden.
METAAL IS PASSÉ
De Opel Cascada zweert dus bij een stoffen kap. Heeft deze cabrio altijd gedaan. Dat was nog een stijlbreuk toen de auto in april 2013 aan de internationale pers werd voorgesteld. Tot zelfs een paar jaar geleden waren cabrio’s met een metalen dak nog behoorlijk populair. Het concept van het metalen klapdak, in de middenklasse geïntroduceerd door de Franse merken, had het voordeel dat je eigenlijk twee auto’s in één kreeg. Maar zie, we zijn 2016 en de cabrio met een metalen klapdak is een grote uitzondering geworden. De Cascada is daar het rijdende bewijs van.
Voor die ommekeer zijn tal van redenen. Om te beginnen blijft een cabrio met een metalen dak complex om te bouwen. Niet alleen technisch, ook esthetisch. De ruimte die nodig is voor het dak en het mechanisme verplichtte de designers altijd om compromissen te sluiten. En het resultaat was in veel gevallen een auto waarvan de proporties – de verhouding tussen snoet, passagiersruimte en achtersteven – niet echt geslaagd waren.
Een stoffen kap biedt daartegenover veel voordelen. De cabrio krijgt er een veel vloeiender en meer dynamische lijn mee – kijk naar de Cascada in profiel. De koffer is groter omdat er minder ruimte nodig is om een metalen dak op te bergen. Het lagere gewicht van een stoffen kap is een zegen voor het brandstofverbruik en de daarbij horende uitstoot. En het akoestische comfort, of het kou lijden tijdens de winter ? Verleden tijd. Stoffen kappen zijn vandaag van een veel hogere kwaliteit dan pakweg tien jaar geleden. Zeer zeker in het geval van onze testwagen : vanaf het uitvoeringsniveau Cosmo, waarvoor zo goed als alle klanten van de Cascada kiezen, komt de auto met een stoffen kap die uit niet minder dan drie lagen bestaat. Het resultaat is een vlekkeloze isolatie, ook akoestisch en dat zelfs bij behoorlijk hoge snelheid op de autoweg, zoals we ondervonden : verrassend weinig windgeruis. Hoe u dat het best kunt beoordelen ? Als u 120 of harder – dan wel op Duitse autowegen, welteverstaan… – kunt rijden zonder het volume van de radio te moeten verhogen, of als u bij hogere snelheid gezellig kunt blijven keuvelen zonder de stem te verheffen. Dat lukte ons moeiteloos in de Cascada.
HIJ KWAM EN HIJ BLIJFT
De markt van de cabrio is de voorbije jaren snel veranderd. In de middenklasse verkopen ze voor geen meter meer. Alleen dure cabrio’s van premiummerken marcheren nog. Dat de Opel Cascada in dat totaalbeeld op de markt blijft, met blijvend verkoopsucces, terwijl concurrenten als de Peugeot 307 CC, Renault Mégane, Ford Focus CC of Volkswagen Eos definitief uit de showroom verdwenen zijn en geen opvolger krijgen, is dan ook opmerkelijk. Maar ook verklaarbaar. Om te beginnen heeft deze cabrio alle voordelen van een dakloze auto, maar geen van de nadelen. Zo is hij een rechtgeaarde vierzitter die achterin twee volwassenen duldt, een zeldzaam gegeven voor een cabrio. Daarbij komt een best praktische koffer met een inhoud van 380 liter, ook al uitzonderlijk. Temeer omdat er met weggeklapt dak nog altijd 280 liter overblijft. De Cascada is een cabrio zonder toegevingen vanwege het dakloze principe. Een auto die dus niet alleen bij zomerweer, maar altijd inzetbaar is.
Nog een reden waarom Opel hem in het gamma houdt : de Cascada is voor het merk een gulden opportuniteit om te tonen wat het kan. Niet alleen technologisch, ook op het gebied van afwerking en kwaliteit van de gebruikte materialen. Exquise materialen en oog voor detail, het valt meteen op. Een dashboard waarop alles op de juiste, meest intuïtieve plaats zit. Verfijnd stiksel voor de stoelen, een sfeer van verfijning en klasse. Ondertussen zocht Opel voor de Cascada geen compromissen voor de technische kant. Het viel ons tijdens de test op hoe scherp en vooral met hoeveel stuurgevoel we de cabrio in de bocht kunnen zetten. Blijkt dat de ingenieurs in de voortrein de beproefde en gerenommeerde HiPerStrut hebben gemonteerd : een concept dat werd ontwikkeld voor de zeer sportieve Opel GTC.
In gespecialiseerde automagazines wordt de de Opel Cascada steevast opgenomen in vergelijkende tests met de premiummodellen.
Alles samen bezorgde het ons een premiumgevoel zonder de prijs van premium. Met vergelijkbare uitrusting en motor kost deze dakloze al snel zeven- à achtduizend euro minder dan cabrio’s van premiummerken, zoals de BMW 2 of Audi A3. Terwijl de Cascada eigenlijk groter is dan die modellen. In automagazines wordt de Opel dan ook steevast opgenomen in vergelijkende tests met modellen als de Audi A5 of BMW 4.
PERSOONLIJKE ASSISTENT AAN BOORD
De Opel Cascada kwam in april 2013 op de Belgische markt. Drie jaar geleden. Voor veel modellen is dat het tijdstip waarop er een zogenaamde ‘facelift’ komt : hier en daar wat aan de buitenkant wijzigen, klaar. Niet in het geval van de Cascada, dus. Alsof Opel aarzelt om iets aan de zeer geslaagde esthetiek te veranderen. Maar onderhuids evolueert de Cascada wel constant mee met nieuwe technologie. De nieuwste motoren die erin opduiken, bijvoorbeeld.
Maar ook het OnStar-systeem is verkrijgbaar op deze cabrio. Noem dat gerust een persoonlijke assistent die je onderweg vergezelt. Zie je een verklikkerlichtje, dan druk je op de blauwe knop en krijg je online een snelle check-up van de auto. Detecteert de auto een ongeval waarbij de airbag geactiveerd wordt, dan contacteert hij zelf de centrale van waaruit iemand u probeert te contacteren. Krijgt die geen respons, dan laat hij meteen hulpdiensten uitrukken naar de plaats van het onheil. Maar OnStar heeft natuurlijk ook veel leuke mogelijkheden. Plotse trek in een Italiaantje ? Op de blauwe knop drukken en de stem langs de andere kant zoekt voor ons een pizzeria. Tenminste, de lieftallige jongedame noteert ons verzoek, haakt in en stuurt online een route naar onze gps. Tien minuten later staan we op de parking van een Italiaans restaurant. En dat kan er eentje met sterren zijn, als je dat wenst.
En waarom niet, overigens ? De Cascada is het soort auto dat je koopt als je jezelf eens een extraatje gunt. Zoals ieder jaar gemiddeld vijfhonderd Belgen doen. ?
TEKST JO BOSSUYT
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier