De natuur maakt de zalf

Een zoon van een Bretoense hoedenmaker had last van aambeien. In 1950 gaf een vrouwelijke genezer hem een zalf op basis van plantenextracten en het hielp nog ook. De hoedenmaker schakelde deeltijds op andere activiteiten over. Vorig jaar had hij een omzet van 7,2 miljard Franse frank. Yves Rocher stelt nu bijna achtduizend mensen te werk.

TEKST : SERGE VANMAERCKE

Yves Rocher is vooral bekend om zijn cosmetische producten op basis van planten. Het bedrijf heeft zijn laboratoria in Issy-les-Moulinaux, in een mooi huis, getekend door Gustave Eiffel en ooit bewoond door Jacques Séguéla, een grote naam uit de Franse reclamewereld. Elk jaar worden in de laboratoria tweehonderd tot driehonderd planten onderzocht, waarvan er twintig tot dertig effectief in producten van het merk worden verwerkt. Om de doeltreffendheid van die producten te testen, wordt in dit laboratorium menselijke huid geproduceerd. Ook al is het procédé niet nieuw, toch blijft de vermenigvuldiging van menselijke huidcellen een verbazend verschijnsel : specialisten van het lab vertellen erbij dat 1 cm² huid hier 1 m² kan worden.

De tijd

is lang voorbij dat Yves Rocher zijn toevlucht nam tot postorderverkoop om de zalf die hij van de oude vrouw had leren maken, aan de man te brengen. Dat was eind jaren ’50 op zijn zolderkamertje in La Gacilly in Bretagne. In Ici Paris en France Dimanche liet hij een kleine, zelf gemaakte advertentie plaatsen. Het was meteen een succes. Toch was postorderverkoop in die tijd vrij ongebruikelijk. Het liep dan ook niet allemaal van een leien dakje. Maar Yves Rocher liet zich niet ontmoedigen.

In Le Miracle Breton (Calman-Levy) schrijft Yannick Le Bourdonnec : “De Orde van Geneesheren roept hem geregeld op het matje wegens illegale uitoefening van de geneeskunde. Maar die processen maken hem niet vleugellam. De zolder waar hij met een paar medewerkers zijn crèmes bereidt, is te klein geworden. Hij moet uitbreiden. In 1959 wordt de eerste steen gelegd van de fabriek van les Belles : een paar meter verder groeit nu de Rocher-tempel van het jaar tweeduizend.”

Intussen heeft het idee van natuurlijke schoonheidsmiddelen ingang gevonden. In 1965 publiceert Yves Rocher Le Livre Vert de la Beauté en dan begint het avontuur pas echt. Die catalogus van de natuur in flesjes verleidt ook nu nog duizenden verbruikers van beiderlei kunne.

De nieuwigheden volgen elkaar op. In 1997 zal Yves Rocher bij ons een nieuw product op de markt brengen waarop hij zelf vrij trots lijkt te zijn : Rétinol Bio-végétal. Tussen hun vijfendertigste en hun vijftigste merken vrouwen (en mannen) dat hun huid veroudert. In het laboratorium dat wij vlakbij Parijs hebben bezocht, heeft onderzoek door specialisten van Yves Rocher uitgewezen dat de huid “een enorm potentieel vertoont om zichzelf te herstellen”. Nog volgens die specialisten zou het volstaan het geheugen van de huid weer op te frissen, opdat ze op een bepaald moment haar luiheid zou afschudden en haar eigen verdedigingsmechanismen opnieuw aan het werk zou zetten.

De inspiratie

komt weer uit de natuur. De onderzoekers van het Laboratoire de Biologie Végétale stelden vast dat hun planten een ingebouwd systeem hadden om zich te verdedigen tegen radicale uitwendige agressors, zoals wind, kou, droogte of biologische stress. Net zoals de planten, zou ook de huid zo’n natuurlijk verdedigingssysteem hebben. Dankzij een krachtig regenererend element, het plantaardige pro-rétinol, dat tijdens de groei overvloedig door palmbomen wordt geproduceerd en dat uit de vrucht wordt geïsoleerd, probeert Yves Rocher nu het verouderingsproces van de huid terug te dringen.

In de handel lijkt het alsof het product alleen voor vrouwen bestemd is. Maar de specialisten van het laboratorium vertellen erbij dat het, aangebracht op de mannelijke huid, hetzelfde resultaat oplevert. Overigens breidt Yves Rocher zijn productengamma voor de man uit. Of het nu gaat om copaiba, guarana of quinoa plantaardige actieve stoffen door zoon Jacques Rocher meegebracht uit het Amazonegebied het principe blijft voor man en vrouw hetzelfde : verzorging door middel van de natuur.

En ook al is het bij Yves Rocher al natuur wat de klok slaat, toch blijft het ook een commerciële onderneming. Voor de kerst pakt het huis uit met natuurlijke parfums en begeerlijke geurtjes : geparfumeerde kaarsen, geschenkkoffertjes met verzorgende producten.

Yves Rocher : (069) 21.03.91.

Het nieuwe Rétinol Bio-végétal.

Een huid zonder leeftijd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content