De mol onder Antwerpen Centraal
Na opdrachten in Amsterdam en Antwerpen gaat de aannemer Smet-Boring nu ook in Doornik aan de slag. Binnenkort graaft het Desselse bedrijf misschien zelfs een ondergrondse verbindingsgalerij voor laagnucleair afval in de Kempen.
Samen met baggeraar Jan De Nul en de Franse firma Razal gaat Smet-Boring een transporttunnel aanleggen tussen twee groeven van de Waalse cementproducent CCB in Doornik. De waarde van het contract beloopt 200 miljoen frank.
Naar verluidt maakt het 100-jarige boorbedrijf uit Dessel ook een goede kans om in Mol een ondergrondse verbindingsgalerij voor laagnucleair afval te graven. Het gaat om voorstudies rond de nucleaire problematiek in België. Een definitieve beslissing wordt echter pas tegen 2003 verwacht.
Momenteel graaft de werkmaatschappij Smet-F&C nieuwe paalfunderingen onder de Beurs van Berlage in Amsterdam. Dankzij zijn unieke techniek van zogenaamde groutinjectiepalen kan het bedrijf het gebouw opnieuw onderstutten om verdere verzakking tegen te gaan. De bezoekers van de tentoonstellingen of concerten voelen er niets van. Alle werkzaamheden vinden immers in de kelder plaats. Alleen is die zó smal, dat alleen de machines van Smet tot de gewenste diepte kunnen boren zonder zich tegen het gebouw schrap te zetten. De kosten van het totale project bedragen ongeveer 5 miljard frank, waarvan 125 miljoen frank op rekening van Smet-F&C.
“Pas op het laatste nippertje hebben we deze opdracht in de wacht gesleept,” zegt gedelegeerd bestuurder Wim Smet. Steeds meer krijgen we te kampen met protectionisme in de buurlanden. Zo was er een onderhandse aanbesteding voor de nieuwe fundamenten van de Berlage. Daar kwam geen buitenlandse firma aan te pas. Aangezien één van de drie kandidaten – Hillen & Roosen – geen geschikte oplossing vond, klopten ze noodgedwongen bij ons aan. Nu maken we zelfs kans voor de aanleg van een metroverbinding in Amsterdam, die naast de Berlage begint.”
Het paradepaardje van de groep (456 medewerkers, geconsolideerde omzet 2,7 miljard frank) is een 64 ton wegend boorschild: De Mol. Die groef onder het Antwerpse Centraal Station het tunneldak van de toekomstige HST-verbinding, zonder dat daarvoor één trein stilgelegd moest worden. Bestuurder Johan Smet: “Om verzakkingen tegen te gaan, installeerden we een honderdtal meetpunten in het gebouw. Vervolgens persten we een fijn net van buizen onder het station om een cementmengsel tussen de fundamenten te injecteren. Deze techniek heet compensation grouting. Collega’s pasten hem al toe voor de verbouwingen van Waterloo Station in Londen.”
Na een piek van 30% is het exportcijfer van Smet-Boring vandaag teruggevallen tot ongeveer 10 à 15%. “Het toenemende protectionisme wordt een plaag,” aldus Wim Smet. “Zo ontvingen we op 21 juni een letter of intent voor onze opdracht in Berlijn. Twee maanden later annuleerde het stadsbestuur echter de opdracht omdat de bouwheer de voorkeur gaf aan een binnenlands bedrijf. Toen die de klus niet kon klaren, moest de hoofdaannemer uiteindelijk toch nog een beroep op ons doen.”
eric pompen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier