De moderne antiekbeurs

In Maastricht loopt ‘s werelds beroemdste kunst- en antiekbeurs Tefaf. Een van de enige stands waar niks te koop is, is die van ArtSolution. Het Belgische bedrijf is webmaster van de grootste kunstbeurzen, antiquairs en galeries.

Wat hebben Kugel, Daniel Katz, Noortman, Cohen & Cohen, Berko, Richard Green, Beraudière, Pelham, Canesso en Colnaghi gemeen? Deze topantiquairs zijn present op Tefaf, de Maastrichtse kunst- en antiekbeurs. Hun websites zijn ontworpen door ArtSolution, een Belgisch bedrijf dat focust op de topspelers uit de kunstmarkt. En sinds kort staan hun beschikbare kunstwerken online op Masterart, een concept van ArtSolution.

De website herbergt meer dan 16.000 kunstwerken en antiquiteiten, de grootste en enige virtuele catalogus ter wereld. Het concept achter Masterart is glashelder: geselecteerde kunst- en antiekgaleries van topniveau plaatsen al hun beschikbare werken online.

Kopers die willen weten of er een Renoir of tekening van Rembrandt beschikbaar is, moeten niet meer wachten. Het volstaat om op Masterart.com enkele trefwoorden in te tikken. Zoeken kan per kunstenaar, maar ook per stijl, galerie of drager. Trefwoord ‘Matisse’ levert momenteel negen tekeningen op, trefwoord ‘Art Nouveau’ 89 resultaten.

“Iets kopen via onze site kan voorlopig niet. Het zou een beetje belachelijk zijn als er in je virtuele boodschappenmandje iets van 80.000 euro zit. Over zulke bedragen beslis je niet met enkele muisklikken”, zegt de Brits-Belgische CEO Henry Blundell. “Masterart is een manier om gemakkelijk kunstwerken overal ter wereld te vinden. Maar zowat alle verzamelaars nemen nadien contact op met de galerist om hun werken te komen bekijken.”

Vandaar dat meestal geen prijzen vermeld staan op de site. De prijsbesprekingen gebeuren onder vier ogen tussen verzamelaar tot handelaar. Masterart strijkt geen percentje van de verkoop op, zoals eBay.com of 1stdibs.com wel doen.

Tefaf als testcase

ArtSolution is opgericht in 1999 in Vorst, een van de eerste klanten was Tefaf. De organisatie was onder de indruk en ging in zee met ArtSolution. Met die klant als visitekaartje overtuigde het bedrijf snel andere grote kunsthandelaars en beurzen.

“Ik vond websites van beurzen en galeries altijd veel te statisch. Handelaars deden soms maar een paar updates per jaar. De meeste stukken die online stonden, waren al lang niet meer te koop. Vlak voor een grote beurs, deden ze dan allemaal last minute nog een update. Dat komt nogal slordig en onprofessioneel over. Vandaar dat Masterart een gebruiksvriendelijk systeem ontwikkelde waarmee de handelaars zelf hun nieuwe kunstwerken of antiquiteiten kunnen uploaden.”

Sinds de lancering van Masterart in 2011 maken al 85 kunsthandelaars gebruik van de service. Een groot deel daarvan had ook zelf al een website, ontwikkeld door ArtSolution. “Hun deelname ligt in het verlengde daarvan. Het aanbod is even eclectisch als op Tefaf. Maar een stekje op Masterart is uiteraard veel goedkoper dan een beursstandplaats.”

Hoewel Masterart op het eerste gezicht een soort ‘online kunstbeurs van topniveau’ lijkt, is er een belangrijk verschil: de kwaliteitsgarantie. De site wil wel meespelen in de Champions League van de kunstwereld, en in dat segment staat of valt alles met authenticiteit, kwaliteitscontrole en kwaliteit. Alle grote kunstbeurzen hebben strenge vettings waarbij experts elk kunstwerk grondig checken.

“Wij hebben niet de expertise om elk kunstwerk te analyseren. Maar we werken alleen met topgaleristen die al jaren op grote kunstbeurzen exposeren. Zij worden geacht te dealen in stukken van topkwaliteit. Dat is voor mij al reden genoeg om met hen samen te werken.”

Papieren bijproduct

Succesvolle initiatieven zoals Master-art zijn het zoveelste bewijs dat de kunst- en antiekwereld in een internetrevolutie is beland. De voorbeelden zijn legio: de website Artprice archiveert alle belangrijkste veilingresultaten zodat elke leek meteen kan weten wat een artiest, werk of antiquiteit waard is. Vroeger was die informatie alleen beschikbaar voor kenners of handelaars, met alle potentiële bedrog van dien. Concurrent Artnet bundelt diezelfde cijfers, maar organiseert nu ook succesvolle onlineveilingen.

Vorig jaar debuteerde de VIP Art Fair, de allereerste online kunstbeurs. Verzamelaars liepen rond in virtuele beursstands, chatten met galeristen en kochten kunst met een muisklik. Masterart experimenteerde dit jaar ook voor het eerst met een virtuele tour doorheen Brafa, de Brusselse kunst- en antiekbeurs. 1stdibs.com is dan weer de Amazon van de antiekliefhebbers. Geselecteerde antiquairs zetten hun spullen online, surfers kunnen zoeken op trefwoorden, inzoomen op details en stukken kopen met twee muisklikken.

Masterart combineert facetten van al die online initiatieven tot een nieuw concept. “We spelen met het idee om, zoals Amazon, een ‘ customers who bought this also bought-functie’ te lanceren. Verzamelaars krijgen suggesties met werken die in hun smaak liggen. Er is op Masterart al een e-mailalert die collectioneurs op de hoogte houdt als er een werk in hun interesseveld beschikbaar komt.”

En toch lijkt de online only-aanpak alweer onvoldoende. Enkele succesvolle websites, waaronder Style.com, lanceren binnenkort een papieren versie van hun website. “Ook Masterart wil zo’n offline-bijproduct beginnen, een eigen luxemagazine waarin topstukken en handelaars besproken worden. Dat wordt gratis verspreid bij de handelaars met wie we samenwerken. Onze drang om iets op papier te lezen, blijft toch nog groot.”

THIJS DEMEULEMEESTER

“Iets kopen via onze site kan voorlopig niet. Het zou een beetje belachelijk zijn als er in je virtuele shoppingmandje iets van 80.000 euro zit” Henry Blundell, Masterart

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content