De missionarisfase
CD-rom met beeld en geluid vormt voor de muziek- en beeldindustrie een nieuwe markt. Laten zien hoe dat werkt, is van belang.
In 1994 nam de Bertelsmann Music Group (BMG) de beslissing om te investeren in multimedia : beeld en geluid op het scherm van een computer. Men zag de markt verdeeld in één segment voor kinderen, één voor spelen, één voor muziek en één voor infotainment. Eerste product, een jaar later : de cd-rom van het Louvre-museum (infotainment), waarvan er wereldwijd 130.000 verkocht werden. Ook in België is dat de beste verkopende BMG-cd-rom met 8000 stuks. “Dat is veel,” weet Veronique Soetaert, product manager interactive entertainment/video bij BMG Interactive Entertainment in Brussel. “Die cd is kwalitatief goed gemaakt en kreeg vorig jaar in Cannes tijdens de multimediabeurs een gouden medaille.”
De multimediamarkt staat nog maar in de kinderschoenen. Philips zit er met de cd-i op. Daar moet de consument met de afstandsbediening en zijn televisie werken. Sony heeft een serie cd-extra (beeld en muziek) die op pc afgespeeld moet worden. BMG heeft de cd-rom, ook voor pc. De muziekproducten kunnen overigens ook op een gewone cd afgespeeld worden.
Over de hardware die bij de consument staat en die die cd’s kan lezen, bestaan echter weinig cijfers. Het komt erop aan met de software de vraag naar hardware te stimuleren. “Wij lanceren die software, opdat de mensen zouden zien welk aanbod aan toepassingen er is, wat hen moet stimuleren om die te gaan gebruiken,” aldus Soetaert. “Er zijn al bundelingdeals met hardwareleveranciers. Bij de aankoop van een pc wordt dan bijvoorbeeld een cd-rom meegegeven. Dat soort afspraken wordt op internationaal niveau gemaakt.”
OVERTUIGEN.
Men zit momenteel nog in de missionarisfase : de mogelijkheden bekendmaken en de consument overtuigen. Daarom wil BMG bijvoorbeeld aanwezig zijn op de Mediaplanet-beurs in de Heizel. “We leggen de nadruk op demonstraties. Want : mensen lezen misschien wel ergens een bespreking van zo’n interactieve cd, maar dat volstaat niet, ze moeten kunnen zien wat het is en ermee bezig kunnen zijn. Daarom ook zijn er bij FNAC en in computerwinkels voorbeelden geïnstalleerd,” zegt Soetaert. “Tot voor een paar jaar vond je bij pakweg FNAC of de Standaard Boekhandel nog geen afdeling multimedia. Maar vandaag maakt iedereen er ruimte voor vrij in de winkels. We zitten in de fase van een beginnende markt en we moeten zoveel mogelijk informatie geven.”
Het heeft daarom momenteel weinig nut massaal in de media te gaan om die cd’s onder de aandacht van het grote publiek te brengen. “Waar het kan zullen we daarom van displays gebruik maken,” zegt Soetaert. BMG wil ook vooral via redactionele aandacht de interesse voor de interactiviteit verhogen.
De vraag is ook in welk segment van de markt BMG aanwezig wil zijn. In de sector van het boekwezen of die van de computers ? Beide kanalen zijn van belang, zegt Veronique Soetaert. “We merken in de boekhandels een evolutie naar het multimediale. Die willen mee zijn. Al is zo’n cd-rom een nieuw medium dat eigenlijk niet te vergelijken valt met boeken.” Soetaert wijst erop dat men met de cd-roms ook wil inspelen op een soort “verzamelwoede” bij de consument.
JONGEREN.
Aanvankelijk zag men als doelgroep voornamelijk de jongeren. Maar deelname aan beurzen leert dat ook ouderen zich voor de leerzame interactieve cd’s interesseren : zij willen nog meer kennis opdoen en een boek alleen is dan niet voldoende. Ook de senioren, mensen met veel tijd, vormen nu een doelgroep.
Echt goedkoop zijn de cd-roms van BMG overigens niet. Het exemplaar over het Louvre bijvoorbeeld kost 2499 frank. Maar de kwaliteit van de producten rechtvaardigt die hogere prijs, vindt Soetaert. Er bestaan dan wel interactieve cd’s die minder kosten, maar die zitten dan ook niet op hetzelfde kwalitatieve niveau.
Opvallend is de verpakking die die cd’s meekrijgen : die heeft de grootte van een dik boek of een videocassette. Niet zonder reden, zo blijkt. “Aanvankelijk stelde zich het probleem dat de consumenten de cd-rom als een gewone audio-cd beschouwde,” aldus Soetaert. Door een volumineuzere verpakking probeerde men daarom een onderscheid te maken. “En op die manier komen ze in de winkel ook duidelijker naarvoren.”
AVP
VERONIQUE SOETAERT (BMG INTERACTIVE) Het product is nog niet goed gekend : veel demonstreren op het winkelpunt is dus van belang.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier