DE MAN VAN DE MATCH

“Dat mijn voorganger Robert Baert van hier bij Match naar GIB Groep ging, en ik net de tegengestelde beweging maakte, was niet afgesproken, noch tussen ons beiden, noch tussen de firma’s waarvoor we werk(t)en.” Georges Vanderhulst (53 j.), sinds 1 oktober 1997 gedelegeerd bestuurder van supermarktketen Match en voordien algemeen directeur van GIB-docher Sarma, vindt het wel “een grappig toeval”.

Voor Vanderhulst is het de zesde etappe in z’n carrière. Na twee Amerikaanse, twee Britse en een Belgische werkgever te hebben gediend, is hij nu in de weer voor een Frans-Belgische groep, Louis Delhaize, die distributieformules als de hypermarkten Cora, de supermarkten Match, de buurtsuperettes Profi en de kruidenierswinkels Louis Delhaize uitbaat. Georges Vanderhulst, geboren en getogen Brusselaar, vandaag wonend in Terhulpen, begon na twee kandidatuurjaren in de rechten (ULB) en drie jaren marketingstudie aan het Institut Catholique des Hautes Etudes Commerciales (Ichec), in 1969 zijn carrière als textielaankoper voor de Sarma-keten, die toen net overgenomen was door het Amerikaanse JC Penney. Vijf jaar bleef hij daar, om dan brand manager voor jeans te worden bij Levi-Strauss Europe. Bij een reorganisatie in 1976 hoorde hij naar Nottingham te verhuizen maar dat zinde hem niet, en dus stak hij over naar Silhouette, een Britse textielgroep in lingerie, corsetterie en badpakken, waarvoor hij algemeen directeur werd van het Belgische filiaal Forma nv in Sint-Niklaas. In 1980 trok hij weer de jeans aan: ditmaal voor Falmer International, nummer twee op z’n Britse thuismarkt na Levi-Strauss. “Dat is tot nog toe de meest formidabele periode in m’n loopbaan geweest: de lancering van het merk Falmer in België. Jeans en sportswear was booming business, in vijf jaar tijd groeide Falmer van nul naar 500 miljoen frank omzet in ons land. En ik kreeg ook de lancering in Nederland en Frankrijk toevertrouwd.”

GIB Groep kwam hem in 1985 vinden om directeur non-food te worden bij GB (Maxi en Super) tot hij in 1993 de algemene directie kreeg toevertrouwd van Sarma (dat in 1987 door JC Penney aan GIB was verkocht). “Zwaar maar leerzaam: de personeelskosten lagen er veel te hoog. We hebben geherstructureerd, veel mensen met prepensioen laten gaan, en uiteindelijk in 1997 een overnemer gevonden, het Nederlandse Hema.”

Bij Match wil Vanderhulst tegen 2000 de rode cijfers wegwerken. In 1997 werd nog een verlies geslikt van om en bij 250 miljoen frank (op een omzet van 15 miljard), dit jaar moet dat al minstens 100 miljoen minder zijn. Hij zal er allicht hameren op team-spirit, want daarin gelooft hij rotsvast. “Dat draag ik mee uit mijn sportieve verleden. In 1968 speelde ik bij de nationale hockeyploeg die op de Olympische spelen in Mexico een achtste plaats op zestien behaalde, een resultaat dat de Belgen in die sporttak nadien nooit meer hebben weten te benaderen.” Vandaag komt er van actieve sportbeoefening niet veel meer in huis, “maar ik volg wel de sportieve exploten van mijn twee zonen,” oppert Vanderhulst. “Mijn grootste hobby heet nu “nieuws”. Ik heb een grote interesse voor het wereldnieuws en uiteraard voor alles wat met business te maken heeft.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content