De koptelefoon maakt de jongere
Standaard zorgt voor doorbraak
De voornaamste reden waarom de verkoop drie à vier jaar geleden spectaculair begon te stijgen, is dat er een uniforme standaard kwam, zegt Peter Vandenberghe, communicatieverantwoordelijke van sectorfederatie Comeos. “Jongeren konden toen dezelfde koptelefoon aansluiten op hun smartphone en mp3-speler. Voordien investeerden jongeren niet in koptelefoons omdat ze voor elk toestel een andere hadden moeten kopen. Bovendien kopen heel wat jongeren om de zes maanden een nieuwe gsm. Ze gebruikten daarom de oortjes die bij het toestel zaten.”
De headphone als modeaccessoire
Kledingmerk Wesc bracht als eerste koptelefoons als modeartikel op de markt met zijn hippe, opvallende koptelefoons in felle kleuren en tal van verschillende modellen. Hoewel Wesc, goed ingebed in de jongerensubcultuur van de skateboarders, intussen een groot bedrijf is, behoudt het zijn imago van undergroundmerk. “Het zit tussen street en fashion”, zegt Wendy Robert van de Wesc-winkel in Antwerpen. “Het komt elk jaar met nieuwe kleuren
en cocreaties.”
Supermarkten doen mee
Drie jaar geleden trokken jongeren naar gespecialiseerde (skateboard)winkels om hun headset te kopen, maar nu vinden ze overal opvallende, kleurrijke headphones, zelfs in de supermarkt. Traditionele merken zoals Sony en Bose pikten de hype op en werken nu ook met meer kleur. “Toch zullen ze nooit de uitstraling hebben van een jong, trendy merk”, zegt Frits Verheijen van verdeler Hurray, dat enkele headphonemerken in zijn portfolio heeft.
Zweden, het land van de koptelefoons
De Antwerpse kledingdistributeur Hurray verdeelt naast de hoofdtelefoons van het Zweedse Wesc nu ook de merken Urbanears, Marshall en Coloud. “Die drie merken behoren tot het Zweedse bedrijf Zound Industries”, zegt Frits Verheijen van Hurray. Coloud staat bekend om zijn cocreaties met Marvell Comics en Hello Kitty, is laag geprijsd en richt zich tot een heel jong publiek. De strakke Urbanears-koptelefoons kosten 40 à 60 euro en die van concurrent Wesc 55 tot 180 euro. Marshall richt zich op een hoog segment.
Verlengstuk van zichzelf
Het is nog te vroeg om uit te maken of de funky hoofdtelefoons een hype zijn of een duurzame trend, zegt Maarten Lagae van Insites Consulting. “Wel merk je dat jongeren hun telefoon gebruiken als een verlengstuk van hun lichaam. Het eerste en laatste wat ze op een dag doen is hun berichten of Facebook-pagina bekijken. Ook headphones zijn zo’n verlengstuk. Ze lopen er ook mee rond zonder dat ze naar muziek luisteren. ”
Pijn aan de oren
Hoe kiezen klanten hun ideale koptelefoon? “Comfort is het belangrijkste criterium”, zegt Peter Vandenberghe van Comeos. “Wie veel naar muziek luistert met een koptelefoon krijgt pijn aan de oren als hij niet comfortabel is. De andere criteria zijn, in volgorde van belangrijkheid, design, isolatie en stevigheid.”
BENNY DEBRUYNE
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier