De juiste toon gevonden?
Music City, het centrum voor de muziek- en entertainmentindustrie op de site van Thurn & Taxis, lijkt er dan toch te komen. Leasinvest stelde een aangepast concept voor dat rekening houdt met de vroegere stedenbouwkundige bezwaren.
Music City is een lang verhaal van vallen en opstaan. De eerste plannen dateren al van begin de jaren negentig en zijn van de hand van Tom De Graeve. Deze jonge Gentenaar ging na zijn studie in Los Angeles aan de slag in de Amerikaanse entertainmentindustrie. Hij leerde er de evenementenarena’s kennen, een concept dat volgens hem ook in Europa moet kunnen aanslaan. In zijn zoektocht naar een geschikte locatie viel zijn oog op de leegstaande site van Thurn & Taxis aan de Havenlaan in Brussel. De Brusselse overheid stemde toe, en ook investeerders zagen er brood in. En niet de minste: het Canadese TrizecHahn, de tweede grootste vastgoedmaatschappij op de Noord-Amerikaanse markt, en de Antwerpse groep Ackermans & van Haaren (AvH) namen een 50%-50%-participatie in het project.
Bij de concrete uitwerking van het project liep het echter mis. De plannen om in een van de twee oude stapelhuizen een concertzaal onder te brengen, stuitten in 1998 op stedenbouwkundig verzet. Een tweede tegenvaller was het forfait van TrizecHahn in het voorjaar van 1999. AvH nam de deelname van de Canadezen wel over, maar een conflict met De Graeve over de toekomst van het project zorgde voor een breuk met de initiatiefnemer.
Achtergrondmuziek. Het nieuwe Music City is dan ook van de hand van AvH-dochter Leasinvest. Conceptueel verandert er op het eerste gezicht niet zo veel. Music City blijft een centrum voor de muziek- en entertainmentindustrie met kantoren, winkels, horecazaken en een concertzaal. Die concertzaal krijgt wel een nieuwe plaats. In de gewraakte plannen van De Graeve kwam de zaal op de plaats van de zogenaamde stapelplaats A. Een aanslag op een uniek gebouw, noemde architectuurminnend Brussel dat. De stapelplaats beschikt immers over een unieke dakstructuur die voor een kolomvrije ruimte van 17.000 vierkante meter zorgt.
In het nieuwe plan springt men voorzichtiger om met het oude gebouw. “We willen in die stapelplaats een nieuw entertainmentconcept onderbrengen,” zegt Kris Verhellen, managing director van Leasinvest. Daarbij zal het dak intact blijven. Ook Stapelplaats B (de Koninklijke Entrepot), een impressionant gebouw in eclectische stijl met een totale oppervlakte van meer dan 40.000 vierkante meter, blijft volledig behouden. Beneden komen er winkels, cafés en restaurants. De vier verdiepingen zijn gereserveerd voor kantoren in loftstijl. “We richten ons vooral naar videoproductiebedrijven, ontwikkelaars van spelletjessoftware, multimedia, dat soort bedrijven.”
Veel breder dus dan de muziekindustrie. Verhellen geeft aan dat de muziekindustrie alleen een te smalle basis is voor een ontwikkeling van deze omvang. De muziek verdwijnt dus naar de achtergrond.
Dat blijkt ook uit de plannen voor de concertzaal. Die komt achter het parkeergebouw (1626 plaatsen). Op papier gaat het nog altijd om een zaal voor 12.000 toeschouwers. In de praktijk zou het wel eens een maatje kleiner kunnen worden. “Je moet daar realistisch in zijn,” zegt Verhellen. “Brussel heeft al een zaal van die omvang ( nvdr – Vorst Nationaal). Het heeft geen zin om twee probleemzalen in Brussel te creëren.” Als alternatief voor de concertzaal denkt Verhellen aan een clubconcept. “Er is een evolutie in de markt waarbij er naast de massaconcerten ook veel kleinere concerten worden georganiseerd. Ook door grote artiesten. Daar moeten we rekening mee houden.”
Twee processen. Ondanks de deblokkering door stedenbouw, liggen er voor Music City nog enkele struikelblokken op de weg. AvH is in een proces gewikkeld met Language of Forms, de vennootschap van Tom De Graeve, over vergoedingen die verschuldigd zijn voor de overname van het concept. “Ik ben er gerust in dat we daar tot een verstandige oplossing kunnen komen,” aldus Verhellen. Ontwikkelaar Robelco kan ook nog roet in het eten gooien. Robelco is eigenaar van 16 van de 24 hectare van de Thurn & Taxis-site, en ijvert voor de ontwikkeling van de hele site. “We praten met Robelco,” zegt Verhellen. “En ik geloof dat we ook met hen tot een gezonde oplossing voor beide partijen kunnen komen. Het is normaal dat ze dat dossier willen vertragen want hun plannen zijn nog niet klaar. Maar de onze wel en dus gaan wij ervoor.”
laurenz verledens
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier