De hippe oordopjes van Loop
Oprichters van scale-ups die 1 miljoen euro ophaalden of aan jaarlijkse omzet genereren, behoren tot een select gezelschap. Samen met Scaleup Vlaanderen gaan we in de One Million Club op zoek naar die Vlaamse groeibedrijven.
De start-up Loop verlegde zijn focus van het nachtleven naar het thuiswerk. Dimitri O en Maarten Bodewes, de oprichters van Loop, kampten jarenlang met tinnitus. Ze testten het ene product na het andere, maar vonden geen oplossing. Ze besloten zelf gehoorbescherming te ontwikkelen. In 2016 zag Loop het levenslicht. “De eerste jaren waren we bezig met het finetunen van ons product. We herdefiniëren hoe oordoppen moeten klinken, voelen en eruitzien”, zegt Dimitri O ( rechts op de foto). De start-up verkocht 4.500 sets per jaar. Daar kwam verandering in toen het Amerikaanse Wirecutter in 2019 over Loop schreef. O: “Het platform, een onderdeel van The New York Times, koos onze dopjes uit als de beste earplugs voor concerten. In één klap verkochten we dat jaar 50.000 sets.”
Loop kreeg een zware klap toen de coronacrisis toesloeg. “90 procent van onze verkoop was op het nachtleven gefocust. We haalden 1,3 miljoen euro op, besloten volop online te verkopen en Loop anders te positioneren. We verkopen ze nu vooral aan mensen die gevoelig zijn voor lawaai of aan wie moet thuiswerken in een drukke omgeving. In tegenstelling tot de mensen in het nachtleven gebruiken onze nieuwe klantengroepen Loop dagelijks. Ze hebben een enorme impact op hun levenskwaliteit. Dat geeft veel voldoening.”
De nieuwe positionering heeft Loop geen windeieren gelegd. In 2021 heeft het 600.000 sets verkocht. “Volgend jaar willen we dat vervijfvoudigen, en ons team van 25 naar 100 mensen brengen. Daar zit voor ons de grootste uitdaging om verder te kunnen groeien. We willen enerzijds toptalent van hier aantrekken en opleiden, en anderzijds ervaren medewerkers aanwerven in Amsterdam en New York”, zegt Dimitri O.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier