De hippe geitenwollensok
De Amerikaanse zuivelmarktleider Dean Foods brengt zijn sojadochter White Wave naar de beurs in New York. De beursgang heeft ook een Belgisch tintje. De West-Vlaming Bernard Deryckere is CEO van de Europese dochter Alpro en lid van het wereldwijde directiecomité.
Het hippe woord ‘duurzaamheid’ heeft Bernard Deryckere de voorbije jaren vaak in de mond genomen om zijn product van plantaardige proteïnen te omschrijven. Producten van Alpro zijn voedzaam en minder vet, onderhouden correcte relaties met de sojabonentelers in Brazilië, en verbruiken minder ruimte en energie bij de teelt dan dierlijke voeding. Uiteraard gebeurt de productie milieuvriendelijk, bijvoorbeeld in Wevelgem, in de grootste sojafabriek van Europa. Die elementen smeerde Deryckere breed uit en met succes, want zijn sojadivisie groeide het voorbije decennium als kool.
Deryckere zette soja op het juiste moment in de markt, toen gezonde voeding enkele jaren geleden een hype werd. Dat verhaal moet je ook voor de langere termijn en consistent kunnen verkopen. Dat deed Deryckere en hij maakte van Alpro de Europese marktleider. Eerst onder de hoede van de West-Vlaamse voedingsgroep Vandemoortele, sinds de verkoop voor 325 miljoen euro in 2009 onder de Amerikaanse zuivelgroep Dean Foods. Die brengt haar sojadochter White Wave Foods Company nu afzonderlijk naar de beurs in New York. Deryckere bleef na 2009 aan boord als de CEO voor de soja-afdeling in Europa, die verder door het leven ging als Alpro.
Marketeer en algemeen directeur
De geboren Oostendenaar begon in 1983 aan zijn eerste baan als productmanager van het wasproduct Persil bij Henkel. In 1987 trok hij naar de Brits-Nederlandse voedingsmultinational Unilever en in veertien jaar sprokkelde hij massa’s ervaring in die perfecte leerschool. Hij lanceerde in de jaren negentig Lipton Ice Tea en leidde later de bakkerij-afdeling van Unilever in België, Frankrijk en Nederland. Hij werd ook de algemeen directeur van Unilever in Scandinavië. Maar het veelvuldige reizen knaagde aan het gemoed van Deryckere en hij keerde in 2001 terug om in België voor Vandemoortele Alpro op de Europese kaart te plaatsen.
Werken staat bij Deryckere centraal op weekdagen, maar het weekend is privé. “Bernard vindt rust bij zijn familie en in zijn dorp, al blijft hij niet verstokt rond de kerktoren hangen”, zei intimus en dorpsgenoot Luc De Bruyckere in 2009 in Trends. Ze wonen allebei in Sint-Martens-Latem. De afscheidnemende voorzitter van VOKA loofde ook zijn capaciteiten als marketeer en algemeen directeur, een veeleer zeldzame combinatie.
Die twee kwaliteiten speelde Deryckere ten volle uit met de sojaproducten van Alpro. Bij zijn komst kleefde nog een geitenwollensokkenimago aan Alpro. Het was in 1975 gecreëerd als zuivelalternatief voor mensen die allergisch waren voor de lactose in koemelk. Gezondheid primeerde toen als boodschap. Deryckere trok die lijn uiteraard door, maar met zijn ervaring bij Unilever plaatste hij Alpro in een groter, ondersteunend marketingverhaal. Met zijn contacten in de warenhuizen kon hij van Alpro marktleider maken met een marktaandeel van 50 procent in Europa. Al heeft soja duidelijk zijn limieten, rond 2 procent van de melkconsumptie. De groei met dubbele cijfers uit de beginjaren vertraagde naar een klim met enkelvoudige cijfers.
Deryckere werd eind juni verkozen tot de nieuwe voorzitter van de Belgische vereniging van de voedingsindustrie, Fevia. Ook elders verlegt hij grenzen. In 2005 trok de Vlaamse captain of industry Thomas Leysen enkele dagen met Bernard Deryckere op expeditie naar de Noordpool. Zelfs bij 40 graden onder nul, terwijl de groep met alle moeite de tenten wilde neerzetten, bracht Deryckere zijn spitsbroeders aan het lachen met voortdurende kwinkslagen. En vooral, hij liep de hele tijd rond met een Alpro-vlag, die wilde hij tot elke prijs op de Noordpool neerpoten.
WOLFGANG RIEPL
Op de Noordpool liep Deryckere voortdurend rond met een Alpro-vlag, die wilde hij tot elke prijs neerpoten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier