DE HANDEL VAN IBM

Optimisme

“Europa ligt niet langer achter op de VS op het vlak van elektronische handel ( nvdr over het Internet). Finland, Zweden of Denemarken liggen zelfs voor,” verzekert algemeen directeur Sanjaya Addanki van de network computing-divisie van IBM (EMEA), die in Brussel was voor de E-Commerce-conferentie van de Wall Street Journal Europe. De toekomst ziet er goed uit, vindt hij.

“We zijn de SET-standaard ( nvdr van Visa, Mastercard, IBM en andere voor veilige transacties over het Internet) doorheen heel Europa aan het implementeren, hoewel de definitieve standaard pas deze maand wordt aangekondigd.”

Addanki : “Eens de betalingsinfrastructuur op zijn plaats, wordt dat iets vanzelfsprekends, de echte uitdaging wordt dan om kleine en middelgrote ondernemingen te overtuigen erop aan te sluiten. Daarvoor zullen we hen moeten bewijzen dat ze er voordeel bij hebben. Dat was het probleem dat de firma van Jim Manzi in de VS ( nvdrNets Inc.) onderuit haalde. Je kan de kmo’s niet vertellen dat ze er maar allemaal bij moeten komen, een miljoen per jaar betalen en dan misschien iemand vinden om zaken mee te doen.”

IBM ziet mogelijkheden door hele sectoren ( value chains) aan te pakken. Drukkers bijvoorbeeld, van hun toeleveranciers tot hun klanten. “Als een drukker ‘s morgens opstaat, zijn er twee dingen die hij wil doen en één ding dat hij moet doen. Wat hij wil, is betere leveranciers vinden en betere markten. Wat hij moet doen, is zijn facturen en belastingen betalen, zijn klanten factureren, zijn personeel betalen etcetera. Dat is geen competitief voordeel, maar hij moet het wel doen. Het voordeel van elektronische handel is dat hij relaties kan opbouwen met meer leveranciers en meer klanten en dat wij hem in contact kunnen brengen met meer dienstenleveranciers, die hem werk uit handen kunnen nemen.” Om die sectoren te benaderen, wil IBM bijvoorbeeld samenwerkingsverbanden aangaan met beroepsorganisaties. Waarschijnlijk zal daar nog een veilige website aan te pas komen, denkt Sanjaya Addanki, maar hij is daar niet principieel in. “Als die website u niet goed uitkomt, dan pak je gewoon de telefoon. De website is maar één kanaal. Ze kan partijen die elkaar niet kennen bij elkaar brengen en een aantal diensten bieden catalogi, offerteaanvragen, standaardcontracten, digitale certificaten, een veilig contracteringsmechanisme maar als die je niet aanstaan, laat je ze gewoon links liggen.”

IBM zelf heeft in elektronische handel alvast een eigen value chain gevonden. “Wij verdienen aan SET,” bevestigt Sanjaya Addanki bereidwillig. SET is een standaard, maar gratis ? “Ver van. De SET-software op zich kost zo’n 300.000 dollar. Als je daar de diensten bovenop rekent integratie met de bank- en handelaarssoftware, connectiviteit enzovoort dan ben je snel aan een miljoen dollar, gewoon om te starten. Maar die infrastructuur wordt dan ook door de banken en de clearing houses ( Bank Card Company in België, BNP-Société Générale-Crédit Lyonnais in Frankrijk…) opgezet.” Afgezien van de levering van SET-software, is IBM actief met de levering van het kader voor de value chain : software om zich automatisch te registreren, een e-mail adres te krijgen, catalogi te beheren, offertes te doen, transacties af te sluiten….” Zodra een dergelijk systeem van de grond komt, spreken we over grote getallen. Addanki : “Ons orderboekje aan diensten in network computing (waaronder elektronische handel) is 10 miljard dollar.”

Waarom elektronische handel in België achterblijft is voor Addanki een raadsel. “Ik heb daar geen antwoord op. Nederland, bijvoorbeeld, doet het prima.”

IBM en The Wall Street Journal Europe hebben in april een Gallup-enquête laten doen onder topmensen van grote bedrijven in Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. http://www.ibm.com/News/wsjsurvey.

SANJAYA ADDANKI (IBM NETWORK COMPUTING) Ook voor kmo’s heeft elektronische handel zijn voordelen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content