DE GLOKALE KRANT
Er werd afgelopen week nogal geschoven op de hoofdredacties van de Vlaamse kranten: Pol Van den Driessche verlaat Het Nieuwsblad; Hans Maertens, die de voorbije zes jaar hoofdredacteur was van De Financieel-Economische Tijd, versterkt de directie van Uitgeversbedrijf Tijd, dat naast De Financieel-Economische Tijd ook De Belegger uitgeeft.
Hans Maertens (37), van opleiding jurist en licentiaat Communicatiewetenschappen ( KU Leuven), wordt nu algemeen directeur. Hij zal samenwerken met Paul Huybrechts, die algemeen directeur wordt van Tijd Beursmedia (TBM), financieel directeur Jo Castelain en gedelegeerd bestuurder Jan Lamers. Het vierkoppige team moet de dynamische groep de volgende eeuw binnenleiden.
Hans Maertens kan tevreden terugblikken: de oplage van ” De FET” klom onder zijn hoofdredacteurschap van 30.000 naar 50.000 exemplaren. “Het werk van een hele ploeg”, sust hij bescheiden. Toch meent hij zijn steentje te hebben bijgedragen tot het succes: door aanwerving van nieuw talent (de redactie werd uitgebreid van 35 naar 60 vaste redacteuren) en kwaliteitsverbetering van het product als dusdanig. “De bijlagen – Zaterdag Tijd, Kmo Tijd en Tijd Cultuur – hebben mee de groei gestimuleerd. Van louter beurskrant is De Tijd geëvolueerd naar een financiële krant, die op haar beurt is doorgegroeid tot een zakenkrant en uiteindelijk een complete krant. De Tijd was zes jaar geleden al een merknaam, maar heeft nu een vaste plaats verworven tussen de Vlaamse kwaliteitskranten.”
In zijn nieuwe functie wil Hans Maertens de lijn doortrekken. “Dit bedrijf heeft een competitief voordeel door zijn ingebouwde synergie tussen krant en internet. De Tijd heeft de drukst bezochte website van Vlaanderen.” Maertens verwacht dat een doorgedreven samenspel van gedrukte producten en on line-redacties, ondersteund door Tijd Academie, televisiezender Kanaal Z (in joint venture met Trends/Roularta) en binnenkortbusinessradio, de positie van Uitgeversbedrijf Tijd als marktleider in financiële berichtgeving in Vlaanderen zal consolideren. “De synergie van ons productengamma moet de oplage van de krant op relatief korte termijn optillen tot 72.000 exemplaren”, klinkt het ambitieus.
Voor Hans Maertens ligt het wezenlijke verschil tussen De Financieel-Economische Tijd en internationale kranten als The Financial Times of The Wall Street Journal in wat hij “de glokale roeping van De Tijd” noemt. “We willen een werkinstrument zijn voor het Vlaamse bedrijfsleven, met oog voor de glokale context. Onze lezers moeten kunnen meepraten over wat er in de wereld gebeurt, maar dan vanuit de Vlaamse eigenheid.” Vanuit dat perspectief bouwde Hans Maertens een stevig correspondentennetwerk uit met Vlaamse journalisten in Londen, New York, Parijs, Berlijn, Mexico-stad, Beijing, Johannesburg, Moskou, Madrid en Bangkok.
Hans Maertens pendelt dagelijks tussen de Tijd-kantoren in Antwerpen en zijn geboortedorp Lichtervelde in West-Vlaanderen, waar hij opgroeide en woont met zijn vrouw en twee zoontjes. “Ik vind zo’n landelijke gemeente belangrijk. Niet alleen voor de fietstochten tijdens het weekeinde, maar om de polsslag te voelen van wat er in Vlaanderen leeft.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier