De gaven van Bruhhe
De haven van Brugge (Zeebrugge) wordt in West-Europa de grootste voor de trafiek van personenwagens, zegt burgemeester Moenaert. Intussen zetten de Bruggelingen zich schrap voor de Europese voetbalkampioenschappen.
In de jaren zeventig vroegen de toenmalige decision makers van Brugge zich nog af hoe ze meer volk naar hun stad konden krijgen. Vandaag lopen jaarlijks ruim 3,6 miljoen mensen over de Brugse plaveien: 117.000 inwoners en 3,5 miljoen toeristen.
Om die drukte niet nodeloos te verzwaren met evenveel auto’s, tracht het stadsbestuur zo veel mogelijk verkeer uit het centrum te weren. Bijvoorbeeld door een parking voor 1600 wagens bij de bushalte aan het station te bouwen. Een uur parkeren kost er 20 frank en voor een hele dag betaal je 100 frank. Een lager parkeertarief vind je in Vlaanderen niet. Bovendien is de lijnbus van daar naar het centrum gratis.
Gratis busvervoer was een van de eerste initiatieven van Patrick Moenaert(CVP) toen hij in 1995 burgemeester werd. Vinden de Bruggelingen die miljoenen toeristen zelf niet vreselijk druk? “De meesten niet,” zegt burgemeester Moenaert. “De Rotterdamse universiteit heeft de toeristische druk op historische steden onderzocht. De studie wees voor Brugge uit dat 70% van de inwoners best met de commotie kan leven. En 78% is ervan overtuigd dat het toerisme de lokale economie dient.” Moenaert kan dat laatste met eigen cijfers staven. Alleen al de taksen uit de boot- en koetstochtjes lopen per jaar op tot 50 miljoen frank.
Brugge kan de centjes goed gebruiken. In 2002 wordt de stad, samen met het Spaanse Salamanca, Culturele Hoofdstad van Europa. Tegen die tijd moet het nieuwe concertgebouw klaar zijn. De kosten van de bouw zijn begroot op 1,2 miljard frank. De Vlaamse Gemeenschap steunt het initiatief met 450 miljoen en de provincie legt 250 miljoen bij.
Voor het zover is, moet Brugge eerst Euro 2000 verwerken. Het Jan Breydelstadion – eigendom van de stad – was dringend aan een opknapbeurt toe. Om het stadion in gereedheid te brengen voor de Europese kampioenschappen was een budget van 410 miljoen frank nodig. De Vlaamse regering en de Nationale Loterij hielpen met 250 en 75 miljoen frank. Het saldo van 80 miljoen is voor rekening van de stad, maar de stichting Euro 2000 betaalt Brugge 20 miljoen voor het ter beschikking stellen van de voetbalarena. “En we krijgen er wereldwijde promotie van de stad bovenop,” voegt de burgemeester er aan toe.
Zeebrugge.
Met al die sport en cultuur zou je bijna vergeten dat Bruggelingen ook uit werken gaan. In hun haven van Zeebrugge bijvoorbeeld. Daar zijn nu meer dan 1000 dokwerkers aan de slag. “Het lijdt geen twijfel meer dat Zeebrugge in West-Europa de grootste haven voor personenwagens wordt,” zegt Moenaert. “En niet alleen voor doorvoeractiviteiten. Het bedrijf Carcenter voorziet de aangevoerde auto’s van de gewenste opties alvorens ze in Europa te verdelen. Het Franse Duinkerke zag een contract met Toyota aan zijn neus voorbijgaan, en ook StoraEnso gaat met ons in zee” (zie blz. 57).
Nog een initiatief van de stad – samen met de Brugse Zeevaartinrichtingen (MBZ) – is het Industrieel Samenwerkingsverband voor het Brugse (ISB). “Een van de eerste hefbomen voor de regio is een al ondertekende samenwerking met Fabrimetal voor de (uit)bouw van een kennis- en competentiecentrum voor machinebouw. Enkele West-Vlaamse bedrijven hebben hun medewerking al toegezegd: Picanol, LVD, Dana Automotive en Bekaert Engineering. De mogelijkheden voor dit initiatief werden vooraf onderzocht door een studiebureau uit Leuven, met gunstige resultaten.”
Moenaert zit toch met een frustratie: er komt maar geen gebouw voor het kenniscentrum. Al sinds 1991 vecht hij voor een terrein op een unieke locatie waar het gebouw zou kunnen komen. Er is alles aan gedaan: pogingen tot het wijzigen van het gewestplan en het Bijzonder Plan van Aanleg, tot en met de belofte van compensatie met grond die landelijk zou blijven. Het mocht niet baten. Vóór 1 mei had de bevoegde minister moeten beslissen, anders werd het dossier met minstens nog een jaar vertraagd. “De beslissing kwam er niet, ondanks mijn aandringen. Tegenwind en gelobby van politieke tegenstanders, natuurlijk.”
ddm
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier