DE FRONTLIJN
Wel en wee bij de buurtbank.
Rollegem is de frontlijn. In het groen ten zuidoosten van Kortrijk tussen boeren, bedienden en arbeiders kan je meten of het verdriet van Anhyp de fundamenten van de omzet heeft aangetast. “Ik kreeg ooit een klant op bezoek met een boeket bloemen om me te troosten voor de onheilsberichten,” glimlacht Katy De Busschere, eigenaar-zaakvoerder van Anhyp Rollegem. Haar encours (de passiefzijde van de balans) steeg tussen ’94 en ’97 de jaren van de klappen en het Heropbouwplan van 450 miljoen frank naar 630 miljoen. Over 3 jaar moet het 800 miljoen bedragen : “Op sommige ogenblikken stond de telefoon roodgloeiend en werd de deur plat gelopen. Ik heb nooit willen vluchten bij Anhyp. Je werkt voor een maatschappij en je gelooft erin en dat breng je over op de klanten. Sommigen van hen vroegen hun geld terug, hebben het elders geparkeerd en zijn intussen opnieuw bij ons. Wij vertrouwen op u, zeggen de mensen. De eigen kantoren van Anhyp hadden het moeilijker.” In oktober ’95 reed Katy De Busschere naar een algemene vergadering van agenten in Drongen : “Het nieuws en Actueel brachten een uitvoerig verslag over huiszoekingen bij Anhyp om bewijzen te verzamelen voor fraudezaken. Ik was overstuur en de stemming in Drongen zenuwachtig en bitter. Carl Holsters vertelde rustig en omstandig hoe de vork aan de steel zat, gaf fouten toe en bezwoer ons niet weg te kruipen. Aan het einde van de vergadering kreeg hij luid applaus.”
De neo-Romaanse kerk is de navel van Rollegem. Over Café Gemeentehuis kan je niet voorbij aan Anhyp. In een ruim hoekhuis werken Katy De Busschere, Christine Vandewalle en Marijke Verbeke, de twee bedienden van Price & Quality, de naamloze vennootschap van Katy De Busschere en haar man. Aan de overzijde van de kerk ligt Bacob. Cera is eveneens aanwezig in Rollegem.
Katy De Busschere werd in ’89 bediende bij Anhyp in Rollegem. In ’94 kiest zij voor zelfstandigheid, en huurt haar kantoor van Anhyp met de vennootschap Price & Quality nv : “Ik stelde me kandidaat na een toespraak van Carl Holsters over Anhyp als agentenbank.” Price & Quality Financial Services nv een nieuw opgerichte vennootschap heropent dezer dagen een tweede agentschap van Anhyp, dit maal in een eigen pand, op het drukste commerciële punt van Zwevegem. Een vijfde van de gezinnen is er klant : “Ik ben een middenstander in hart en nieren en kreeg dat mee van mijn grootouders.” De bankier handelt in vertrouwen : “Je moet 2 zaken doen, je klanten goed onderhouden en de beste prijs voor het beste product aanbieden. Als er een nieuw en voordeliger verzekeringstarief is voor ambtenaren, dan moet je dat zelf vertellen. De mensen praten met mekaar en willen niet bedot worden.”
In Rollegem is bancassurance een plechtig woord, het product leeft echter : “De klemtoon ligt op de kruisverkoop van verzekeringsproducten aan bankklanten en bankdiensten aan verzekeringsklanten. Toen Anhyp hier een eigen kantoor had, waren we uitsluitend spaarbankier. Kredietverlening was bijna onbestaande.” Anhyp Rollegem verstrekte dit jaar tot vandaag voor 75 miljoen frank kredieten.
Met Winterthur, AGF-De Schelde en de mutualiteit EuroMut sloot Katy De Busschere distributiecontracten af : “In de keuze van die partners was ik vrij maar liet mij vooral sturen door hun aanbod. Sedert de oprichting van Price & Quality in ’92 vervijfvoudigde de totale commissie-omzet. Zestig procent vloeit voort uit de producten van Anhyp, veertig procent uit de verzekeringen en de ziekenfondsactiviteit. Ook boekhouding en fiscaliteit winnen sterk aan belang en hiervoor werd recentelijk Price & Quality Consulting opgericht. Anhyp houdt woord, de inhaalbeweging in de informatica-ondersteuning is begonnen, de papierwinkel slinkt verder. Dat ging tot voor kort ondanks de peperdure informatisering van de bank trager en manueler.”
4500 zielen bevolken Rollegem en de reikwijdte van De Busscheres buurtbank gaat tot Kortrijk, Groot-Zwevegem en Moeskroen. Het dorp telt een handvol middenstanders, 80 % van de werkende bevolking is arbeider of bediende. De landbouw krimpt. Pizzeria da Maria en een zonnebankcentrum brengen moderniteit. En het familieleven van de agent te lande ? “Het klantenbezoek ‘s avonds aan huis vermindert sterk. De mensen kijken naar de soaps en willen geen onderbreking, je verkoopt trouwens niets op die momenten. Dat is anders bij klanten-zelfstandigen.”
KATY DE BUSSCHERE TUSSEN HAAR TWEE MEDEWERKSTERS (ANHYP, ROLLEGEM) Ik heb nooit willen vluchten bij Anhyp. Je werkt voor een maatschappij en je gelooft erin en dat breng je over op de klanten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier