De financiële sector in een nieuw kleedje

Een vraag over een bank, een betaalkaart of kredietvorm? Marina De Moerlooze kent gegarandeerd het antwoord. Ze is nu zowat een jaar de woordvoerster van Febelfin, de koepelorganisatie van de financiële sector in ons land.

Het voorbije jaar heb ik hard gewerkt aan het imago van de financiële sector. Ik moet de perceptie van de consument tegenover de financiële sector, vooral tegenover de banken, verbeteren. Banken worden aanzien als mastodonten en moeten nog beter leren communiceren. Maar een perceptieverandering doe je niet in een jaar tijd,” zegt Marina De Moerlooze (51). De directeur Communicatie van Febelfin is al zes jaar verankerd in de financiële wereld. Voor haar huidige job was ze departementshoofd Externe Communicatie van Banksys, de voornaamste betaalorganisatie in ons land.

“Ik heb PR en Communicatie gestudeerd en was dan ook vastberaden in die richting verder te gaan. Ik ben geboren in Limburg, maar ben uitgeweken naar Oost-Vlaanderen, omdat mijn man van die streek was. Mijn communicatiecarrière startte bij Honda in Aalst, waar ik de pr-afdeling uit de grond heb gestampt. Na tien jaar mocht ik naar de hoofdzetel in het Verenigd Koninkrijk, maar ik heb voor de eer bedankt. Ik was ondertussen gescheiden en wilde mijn twee dochters niet alleen achterlaten,” vertelt De Moerlooze. En ze voegt er nog snel aan toe: “Van die beslissing heb ik nooit spijt gehad, want we vormen een hecht team, mijn dochters en ik.”

De Moerlooze stapte toen over naar Siemens, waar ze haar IT-kennis bijschaafde en onder meer de eerste stapjes van de WAP meemaakte. Toch bleef ze niet te lang bij het Duitse Siemens, want de cultuur lag haar niet. In 2000 trok ze naar Banksys, dat toen net de millenniumwissel achter de rug had en de overgang naar de euro voorbereidde. De Moerlooze: “Het waren moeilijke jaren. Er waren de nieuwe betaaltoestellen, de euro, de klachten van Unizo over het slechte contact met de winkeliers,… Banksys moest dringend meer open kaart spelen en niet alleen tegenover de handelaars die een betaalterminal hebben staan, maar ook tegenover de consument, die toch bijna dagelijks een bankkaart gebruikt.” Al bij al kijkt de woordvoerster tevreden terug naar de vijf jaren die ze bij Banksys doorbracht: “Iedereen begon Banksys te kennen, wat me veel voldoening gaf.”

Ook vandaag maakt De Moerlooze er een erezaak van het imago van de financiële sector in ons land op te krikken. Ze is – zoals ze zelf zegt – begonnen met “eerst haar huiswerk goed te doen.” De Moerlooze: “Je moet eerst intern anders gaan denken voor je de communicatie naar buiten toe aanpast. Ik bedoel maar: Febelfin is een federatie, geen bedrijf, en hier wordt anders omgegaan met communicatie. Ik heb ervoor gepleit dat alle ambassadeurs van Febelfin die bijvoorbeeld naar de politiek gaan of naar de belangengroepen, dat die op de juiste manier communiceren. Dat is het startpunt. Volgend jaar komt er dan een actieplan voor het grote publiek.”

Op de vraag wat ze het liefst doet, antwoordt De Moerlooze eerlijk: “De contacten met de pers vind ik heel leuk en ook meezitten aan de politieke tafel, maar ik houd eigenlijk van de breedte van mijn job. Strategisch nadenken over communicatie vind ik top. En wanneer ik hoor dat een bankvoorzitter mijn argumenten overneemt in zijn toespraak, dan ben ik fier.”

MARINA DE MOERLOOZE (FEBELFIN)

IS: directeur Communicatie van Febelfin.

VRIJE TIJD: muziekconcerten, reizen en shoppen met haar twee dochters.

SaS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content