De Europ Assistance voor de wegreuzen
Het Limburgse familiebedrijf Groep de Condé ziet het groot. Wat ooit alleen maar een bandenspecialist was, wordt in snel tempo een pan-Europese serviceverlener voor de grote transportbedrijven. “Noem ons de Europ Assistance van de wegreuzen”, zegt Frank Van Parijs, telg van de derde generatie.
Groep de Condé is een echt familiebedrijf, en wil dat graag zo houden. Sinds enkele maanden hebben Réginald Delmarche en Frank Van Parijs het roer overgenomen van hun schoonvader Roger de Condé en diens broer Tony. “Zij hebben het bedrijf veertig jaar als een tandem gerund. Nu nemen wij over”, vertellen Delmarche en Van Parijs eensgezind. “Wij willen verder groeien en ons aanpassen aan de tijdsgeest. Dat betekent de interne structuren aanpassen, de broodnodige externe knowhow binnenhalen en onze efficiëntie verhogen. “Want we zijn geen kmo’tje meer, we tellen 260 werknemers en draaien meer dan 50 miljoen omzet.”
Fietsen worden banden
En zeggen dat het allemaal begon met een fietsenwinkel. Hubert de Condé, de vader van Roger en Tony, nam die 75 jaar geleden over en vormde ze om tot een bandenzaak. Het bandenservicestation in Hasselt is nog altijd gevestigd op de plaats waar vroeger de fietshandel was. “Daar maakt ‘bomma de Condé’, 95 jaar , nog altijd soep voor de familie”, vertelt Van Parijs.
Hubert de Condé overleed vrij vroeg en zijn zonen, Roger en Tony, namen in 1973 de zaak over. Al snel bouwden zij een tweede bandenservicestation uit in Hechtel, waarvoor Tony verantwoordelijk werd. Vandaag telt de groep vijftien servicestations over het hele land, maar vooral in Limburg. Die servicestations verkopen, monteren, vernieuwen en herstellen alle soorten banden, van groot tot klein. “Wij willen een bandenspecialist zijn van A tot Z”, zegt Delmarche.
Maar Groep de Condé wordt almaar meer dan een bandenspecialist. Onder de koepel zit ook het Limburgs Bandag Bedrijf, dat banden vernieuwt voor eigen klanten, maar ook voor grote bedrijven zoals De Lijn. En er is Decoba voor de import- en exportactiviteiten van de Groep. Het is de importeur van Marangoni-banden in België en zit er een distributieconcept naar collega-bandenspecialisten en garagisten achter.
Alle bandenactiviteiten samen maken nu twee derde van de omzet van de groep . Een derde komt van de belangrijkste diversificatie, het pan-Europese servicenetwerk EBTS dat in de jaren negentig werd opgezet. “EBTS moet je zien als de Europe As-sistance voor de wegreuzen”, omschrijft Van Parijs de activiteiten. De eerste jaren deed EBTS alleen pechverhelping voor de Condé-klanten. In 1999 werd het eerste pan-Europese contract ondertekend met Goodyear. Dan kwam alles in een stroomversnelling. Vandaag werkt EBTS voor alle grote bandenfabrikanten. En de pechverhelping gaat verder dan de banden. “Wij verhelpen alles wat fout kan gaan bij een trekker-opleggercombinatie”, verduidelijkt Delmarche.
Het hoofdkwartier van EBTS vormt het hart van het kantoorgebouw van de Groep de Condé. Het nieuwe gebouw werd in 2002 geopend. “En nooit meer gesloten”, grapt Van Parijs. EBTS is 24 uur op 24 uur beschikbaar, 7 dagen op 7. “EBTS heeft 65 medewerkers, 18 talen en 19 nationaliteiten in huis. Een Deense vrachtwagenchauffeur met een technisch defect in Italië komt bij onze Deense coördinator terecht”, legt Van Parijs uit. De Italiaanse coördinator neemt over en zet ons hele raderwerk in gang.”
De service gaat ver. “We zijn er ook verantwoordelijk voor dat een vracht tijdig op zijn bestemming geraakt en dat een defect voertuig tegen een correcte prijs weer de weg op kan.” EBTS doet 65.000 interventies per jaar.
EBTS telt ook drie buitenlandse kantoren: Rouen (Frankrijk), Wroclaw (Polen) en Chisinau (Moldavië). Het bedrijf werkt met een volledig digitale backoffice. “Alles wordt geregistreerd”, verduidelijkt Van Parijs, “elk telefoontje, elke mail, elke factuur.” Op die manier biedt EBTS een grote transparantie naar de klant. Die kan via het netwerk op elk moment zijn dossier inkijken.
En het succesverhaal stopt niet. Uit EBTS zijn al twee spin-offs gegroeid. De eerste is een joint venture met GE Capital voor het telematicasysteem Veriwise, waarmee een transportbedrijf op elk moment locatie, status en dergelijke van zijn trucks kan checken. Een tweede spin-off is ontstaan uit een samenwerking met Truck Store, het tweedehandsnetwerk van Daimler.
Het cement
De Condé mag dan elke dag wat meer worden dan een loutere bandenspecialist, het blijft wel een echt familiebedrijf. Roger en Tony blijven actief in het bedrijf, en andere familieleden hebben functies in de filialen. “Loyaliteit ten opzichte van elkaar is heel belangrijk”, zegt Delmarche ernstig. “De familie vormt het cement van dit bedrijf.”
De overdrachtsoefening heeft twee jaar geduurd. “Wat normaal is voor zo’n proces”, weet Van Parijs. “Er gaat heel wat emotionaliteit mee gepaard.” Maar het bedrijfsbelang heeft altijd geprimeerd. Zowel intern als extern werd de opvolgingsvraag stilaan hardop gesteld. Leveranciers, bankiers,… Ze wilden weten waar het bedrijf naartoe ging. Sinds enkele maanden hebben ze weer de zekerheid dat het bedrijf familiaal blijft.
De Groep de Condé kiest er heel bewust voor om geen extern kapitaal aan te trekken. Niet omdat zij geen pottenkijkers willen, maar omdat het bedrijf tot nu kon groeien met eigen middelen en met de hulp van de banken. “Wij zijn zo opgevoed”, zegt Van Parijs. “Tony en Roger hebben ons daarin voor een stuk gevormd.” “Misschien heeft dit zijn beperkingen, maar we zullen het regelmatig afwegen.”
Geen groot plan
“We streven naar een gezonde, gestage groei”, omschrijft Van Parijs de bedrijfsstrategie. De Groep de Condé heeft geen groot strategisch plan klaarliggen. Zij heeft ook niet de ambitie om bijvoorbeeld de grootste in België te worden of over tien jaar een bepaald aantal vestigingen te hebben. “Maar we willen wel heel nadrukkelijk aanwezig zijn in de markt”, klinkt het.
De EBTS-pijler blijft groeien, omdat de service uniek is. Voor de servicestations is de groep niet op zoek naar overnames, maar ze speelt wel in op opportuniteiten. Zo nam Banden de Condé onlangs een gezond familiebedrijf over in het Leuvense. “Dat is het type acquisities dat wij willen”, zegt Van Parijs. “Wij leren van hun werkwijze en laten het verhaal draaien binnen onze aanpak.” Een andere opportuniteit is het Mobility Center in Bilzen, waar een nieuw servicestation werd geopend. “Als er kansen zijn, kunnen we heel snel handelen. Het voordeel van een familiebedrijf.”
De logistieke sector heeft het afgelopen jaar grote klappen gekregen. “De markt herstelt, maar kent geen grote groei. Eerder een stagnering”, beweert Van Parijs. “2008 is een referentiejaar voor veel bedrijven”, weet Delmarche. “In de B2B-markt zitten we zeker nog niet opnieuw op dat niveau. Wij hebben vooral klappen gekregen in de banden. Maar dankzij onze gediversi-fieerde aanpak valt het allemaal nog mee.”
De resultaten gingen vorig jaar achteruit. Maar ook dat is het gevolg van een bewuste keuze. Ondanks de tegenvallende markt werd amper aan het personeelsbestand geraakt. “Wij wilden vooral geen competenties laten verloren gaan. Bovendien is ons personeel ook een stuk familie.”
Door katia grosemans, fotografie filip van loock
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier