De Duitsers achterna
Het zal wel subjectief zijn, kwaliteit achter het stuur. Immers: hoe moet je dat beoordelen, of een auto goed in elkaar steekt, gewoon goed of, tja, behoorlijkgoed? Het heeft allemaal te maken met, zeker weten, gevoel. Zoals in een BMW, Audi of Mercedes. Je voelt meteen dat die auto degelijk in elkaar zit. De soepele, bijna zeemzoete manier van rijden, die geluidloosheid der gebruikte materialen bij het overschrijden van koppige kasseien. Het strelende aanvoelen van dat stuurwiel, de rustgevende aanblik van instrumentenbord en bedieningen. Een ervaring die alleen Lexus ons ook kon geven, zodra we verder gingen kijken dan Duitsland. Tot voor kort. Want nu is er deze serieus vernieuwde Honda Accord.
Toegegeven, ze gaven ons de meest luxueuze uitvoering mee voor deze test, de Executive. Maar die algehele indruk van degelijkheid en kwaliteit, van verzorgde afwerking, eigen aan Duitse auto’s, hij was er ook nu. De eerste keer dat we dit mochten ervaren in een gewone Japanner.
De vernieuwde Accord zit niet alleen goed in elkaar, hij rijdt ook zeemzoet. Schokdempers met een variabele vering zorgen ervoor dat hij ondanks de uitstekende en bijna sportieve wegligging, die logischerwijze een hardere vering vereist, altijd even comfortabel aanvoelt.
Ondertussen is de viercilinder turbodiesel van 2,2 liter (helaas nog altijd oncommercieel groot voor de Belgische markt…) 10 pk en evenveel Nm sterker geworden. Maar hij fluistert zachter dan ooit in het oor, en zonder ons daar echt voor in te spannen, hielden we het bij een gemiddeld verbruik van zeven liter. Andere ingrepen zorgden ervoor dat deze krachtbron nu al schoner is dan de toekomstige Euro 5-norm. En omdat Japanse auto’s nog altijd voor bedrijfszekerheid staan, is er een garantie van 100.000 kilometer of drie jaar.
Met deze nieuwe Accord wil Honda ook en vooral doorbreken op de markt van de break. Die is immers heel populair in dit segment (andere merken verkopen evenveel station wagons als berlines), maar de Accord is de uitzondering die de regel bevestigt: een verhouding berline/break van 87/13 procent, tot nu toe. Volgens onderzoek van de constructeur struikelden nogal wat klanten over de vormgeving, en dat is meteen de reden waarom de Tourer (zo heet Honda zijn breaks) nu tien centimeter korter is. Ondertussen is hij wel breder geworden, wat resulteert in een stoer en tegelijk dynamisch ogende auto.
Met een Duits kwaliteitsgevoel, jawel.
Jo Bossuyt
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier