De diepvriestoren van Ardo

In het landelijke Ardooie verrijst een merkwaardig gebouw: een volledig geautomatiseerd distributiecentrum van 35 meter hoog. Voor het ontwerp van dit hoogbouwmagazijn klopte de diepvriesgroentegigant Ardo aan bij het Franse Savoye.

De skyline van het West-Vlaamse Ardooie, lange tijd eenzaam gedomineerd door de gotische toren van de Sint-Martinuskerk, is een hoogbouw rijker. Al bij het verlaten van de E403 zien we het gebouw een paar kilometer verder in het zonlicht glinsteren. Het ligt midden in de velden en wordt het nieuwe distributiegebouw van het diepvriesgroentebedrijf Ardo.

Het complex meet 72 op 91 meter en is 35 meter hoog. Ter vergelijking: de standaard vrije hoogte voor distributiecentra ligt tussen 10 en 12,5 meter. Maar het nieuwe Ardogebouw is dat ook geen standaardmagazijn. Het is een zogenaamd silogebouw dat van binnen naar buiten wordt geconstrueerd: eerst trekt men meccanogewijs een stalen geraamte op met daarin de rekken; vervolgens worden de gevelpanelen er rond geplaatst. De rekken zijn het dragende deel van de constructie.

“Een van de redenen waarom bedrijven voor dit soort hoogbouwmagazijnen kiezen, is de grondschaarste”, stelt Hans De Sutter, verkoopdirecteur van Savoye Benelux. “Dat zie je bijvoorbeeld rond Parijs, vooral omdat de grondprijzen daar hoog liggen.”

Savoye is een onderdeel van de Franse industriële groep Legris. Het bedrijf is gespecialiseerd in logistieke systemen en software. In ons land ontwierp het gelijkaardige torenmagazijnen voor Procter & Gamble, Unifrost en Lutosa.

“In de velden van Ardooie is dat prijsargument natuurlijk minder aan de orde”, vervolgt Hans De Sutter. “Maar Ardo moest zijn distributiecomplex wel kunnen optrekken binnen de bestaande indus-triële zone. Het nieuwe gebouw van Ardo zal een oppervlakte van 10.000 vierkante meter inpalmen. Voor een traditioneel distributiecentrum met dezelfde capaciteit moet je rekenen op ongeveer 25.000 vierkante meter.”

Doorgedreven automatisering

De hoogbouw is alleen mogelijk in combinatie met een doorgedreven automatisering. Voor de klassieke ‘manuele’ oplossingen met vorkheftrucks is 35 meter immers letterlijk te hoog gegrepen.

Voor de groeiende activiteiten van Ardo bleek automatisering op termijn een must. Het West-Vlaamse bedrijf is het Europese nummer 1 in de verwerking van diepvriesgroenten. Alleen al in de hoofdzetel in Ardooie is het bedrijf goed voor een jaarlijkse productie van 100.000 ton diepvriesgroenten. Een deel van de productie van de buitenlandse vestigingen wordt via Ardooie verdeeld. “We doen hier zowel bulkopslag als de opslag van de verwerkte en verpakte groenten”, vertelt Bernard Haspeslagh, operationeel directeur bij Ardo. “Het is vooral die tweede categorie, die de investering rechtvaardigt. Want het grote aantal pro-ductreferenties – we hebben bijvoorbeeld verpakkingen van 125 gram tot 1250 kilogram – en de hoge rotatie maken er een complex logistiek kluwen van.”

Een toren midden de velden

Aan het project hangt een prijskaartje van 30 miljoen euro. “Maar”, benadrukt Bernard Haspeslagh, “we hebben van de gelegenheid gebruikgemaakt om een masterplan te laten uittekenen voor de herinrichting van onze terreinen.”

Hij wijst er ook op dat een en ander gebeurde in nauw overleg met de buurtbewoners. Geen overbodige luxe lijkt ons, want zo’n torengebouw in een landelijke omgeving is niet evident. Haspeslagh: “We kennen onze buren. Dat maakt een verschil. Maar we hebben ook grote inspanningen gedaan om de overlast te beperken. Het blijft natuurlijk een industrieel gebouw, maar we proberen er toch architecturaal iets mee te doen.”

Er wordt ook geïnvesteerd in groenbuffers rondom de site. En om de geluidsoverlast te beperken, komt er een met gevarieerd groen beplante talud van 3,5 meter hoog. Ook elders worden er bomen geplant die na verloop van tijd even hoog zullen zijn als het distributiecentrum. “Dankzij al die inspanningen zal het hier zelfs aangenamer wonen zijn dan voordien”, besluit Haspeslagh. (T)

Door Laurenz Verledens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content