‘De consument is niet rationeel’

Nils van Dam (48) is bij Unilever marketingverantwoordelijke voor de Benelux, maar wordt op 1 oktober countrymanager België. Op zijn cv prijken ook topbedrijven als AB InBev en het marktonderzoeksbureau Censydiam.

Van Dam noemt Unilever zijn eerste liefde. Hij startte er in 1985, vertrok er in 1997 en keerde in 2003 terug. “Unilever had de margarinemerken Blueband, Planta, Solo en Fama in portefeuille, merken met een gelijkaardige positionering. Maar het was de weg wat kwijt. Toen dacht Unilever wellicht ‘we hebben iemand nodig met een trackrecord’.” Als er één categorie is die Van Dam goed kent, dan is het margarine. Bij Censydiam deed hij veel onderzoek in die categorie en het was ook de productgroep waar hij in 1985 zijn eerste stappen bij Unilever deed.

In 2006 kreeg Van Dam de marketingverantwoordelijkheid voor de margarines en dressing in Europa. Unilever vroeg hem in 2009 de marketing van alle merken in de Benelux te leiden. De groei was er in die periode uit en Van Dam wist een ommekeer te bewerkstelligen door te focussen op enkele grote merken en door een beroep te doen op de passie van de medewerkers. Het is leuker werken voor merken die groeien dan die stagneren of dalen.

Bijbel

Van Dams interesse voor marketing ontstond tijdens zijn studie handelsingenieur in Antwerpen. Daar kwam hij in contact met het standaardwerk van de Amerikaan Philip Kotler. “Dat was de bijbel van marketing. Als je die gelezen had, dan wist je beter wat marketing was.” Via campusrekrutering kwam hij bij Unilever terecht. Hij had de luxe om te kiezen tussen Unilever en Procter & Gamble.

Van Dam koos voor Unilever. “De sociale, de menselijke kant van Unilever paste beter bij mij. Ik vond P&G zeer Amerikaans, unidimensioneel.” Hij startte als assistent-productmanager op Becel en kreeg na zes maanden de verantwoordelijkheid voor dat merk toen zijn baas zijn ontslag gaf. Na 2,5 jaar deed hij als key account manager verkoopervaring op.

In 1989 trok hij voor Unilever naar Portugal, waar de cultuur tegengesteld was aan de Noord-Europese. “Dat was heel nuttig en verrijkend.” Na twee jaar kwam hij terug naar België. Eerst deed hij weer margarines, daarna diepvries.

Van Dam verliet in 1997 Unilever voor Interbrew. “Unilever wilde dat ik weer naar het buitenland ging. Dat was geen probleem, maar er was geen duidelijkheid of ik terug kon komen. Op dat moment kwam ook Interbrew langs met een van de topdriemarketingbanen in België.” Hij werd er marketingdirecteur België en beheerde een portfolio van 35 merken. Daarnaast werkte hij ook voor Interbrew Canada na de acquisitie van Labatt.

In 1999 stapte hij over naar Censydiam, het marktonderzoeksbureau waar hij al veel mee werkte. “De filosofie van Censydiam was dicht bij hoe ik de mens zie. De mens is niet rationeel, die weet amper wat hij wel of niet wil.” Toen Censydiam opging in een grotere internationale onderzoeksgroep (Synovate) vond Van Dam dat hij in zo’n omgeving geen marktonderzoek wilde doen. Unilever klopte toen weer bij hem aan.

Wat is voor Van Dam aantrekkelijk in marketing? “Heel veel factoren begrijpen en samenbrengen. Je bent een kleine entrepreneur, je moet alles wat je vindt samenbrengen in een marketingmix zodat je de consument gelukkig maakt. Je vertrekt vanuit de behoeften van de consument en die probeer je beter in te vullen.”

“Je moet alles samen-brengen in een marketingmix zodat je de consument gelukkig maakt”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content