De comeback van de das
De terugkeer naar de mode van de jaren vijftig en zestig wekt bij jonge ontwerpers van mannenkleding een hernieuwde interesse voor een kledingstuk dat vaak als ‘snobistisch’ of ‘te gekleed’ werd bestempeld: de stropdas. En dat klinkt het Franse luxemerk Hermès als muziek in de oren.
De Franse leder- en zadelmaker Hermès mag de zaakvoerder van de Hermès-boetiek die zich in 1949 naast het Casino van Cannes bevond, eeuwig dankbaar zijn. Bobby Breward had immers de geniale ingeving om alle heren die in de tijd de toegang tot de speelzaal werd verboden omdat ze geen stropdas droegen een strookje zeer elegante zijde aan te bieden.
Behalve een enorme portie naastenliefde bezat Bobby Breward vanzelfsprekend ook een scherpe commerciële geest. Hij stelde Robert Dumas (de vader van Jean-Louis, die nu aan het hoofd staat van het Franse luxebedrijf) voor om een eigen stropdassencollectie op de markt te brengen die een originele esthetiek moest combineren met de knowhow van Hermès. In 1954 kwam het eerste model op de markt. Een prima idee, want intussen verkocht Hermès al zo’n 8 miljoen stuks van een accessoire dat in de mannenmode tot een cultobject is uitgegroeid, net zoals de Carré-sjaal van Hermès dat is in de vrouwenmode.
Meer dan 2500 jaar oud
Eigenlijk is de stropdas nooit uit de garderobe van de man verdwenen sinds hij voor de eerste keer verscheen… Ten tijde van de eerste Chinese keizers. We schrijven 247 voor Christus. We vinden immers voorstellingen van de stropdas terug op de zowat 7500 terracottabeelden van de soldaten waarmee de eerste Chinese keizer Qin Shihuangdi na zijn dood zijn lichaam liet omringen.
Toch was het pas in het begin van de twintigste eeuw dat de das de vorm kreeg die we nu nog kennen. Op foto’s die vlak voor het begin van de Eerste Wereldoorlog werden genomen, zien we mannen die een stropdas dragen zoals we ze soms vandaag nog zien. Alleen de breedte, de stoffen en de kwaliteit zijn sindsdien sterk gewijzigd. Iets wat we vooral te danken hebben aan de Amerikaan Jesse Langsdorph, die in 1924 de moderne stropdas ontwierp door de stof diagonaal te snijden en de das uit twee of drie verschillende stukken samen te stellen.
Uiteindelijk zouden vooral de idolen van de rock-‘n-roll in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw zorgen voor een snelle verbreiding van de stropdas in Europa. Zij droegen tijdens hun concerten een fijne das op hun witte hemden. De gebruikte stoffen werden geleidelijk aan bedrukt met psychedelische motieven of bloemetjes.
Van onder het stof gehaald
Die extravagante mode in de jaren vijftig en zestig maakte dat zelfs het meest klassieke onder de klassieke merken, namelijk Hermès, het aandurfde om voor de grootste beslissingnemers van onze planeet stropdassen te ontwerpen in stoffen die niet alleen met lijnen en andere geometrische figuren bedrukt waren, maar ook met kleine botanische of dierlijke motieven.
De stropdassen werden uiteindelijk één van de ‘populaire’ succesnummers van het merk. En met de opkomst van de vintagemode zie je al veel mannen die naast de moderne versie van de stropdas ook enkele van hun zalige oudere exemplaren dragen, netjes vanonder het stof van de zolder gehaald.
Serge Vanmaercke
Hermès had de geniale ingeving om alle heren die in de jaren vijftig de toegang tot de speelzaal van het Casino van Cannes werd verboden omdat ze geen stropdas droegen een strookje zeer elegante zijde aan te bieden.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier