DE BIJENKORF ZOEMT RICHTING BELGIË

Het grootwarenhuis De Bijenkorf is de jongste jaren verveld van middensegment tot luxespeler. Via zijn webshop wil de Nederlandse Galeries Lafayette nu ook de Belgische markt veroveren.

Groeiversnelling op komst

“De Belgische onlinemarkt groeit hard, maar het aandeel is nog een stuk lager dan in Nederland. We zijn ervan overtuigd dat die groeiversnelling in België ook gaat komen. En daar willen we bij zijn”, zegt Pieter Heij. Hij leidt als directeur MultiChannel & IT het eerste buitenlandse avontuur van de webwinkel van De Bijenkorf. “België is een logische stap. In onze filialen vlak bij de grens ontvangen we al veel Belgische klanten. Ons onlinedistributiecentrum ligt in Waalwijk, 25 kilometer van de Belgische grens, en we spreken dezelfde taal.”

Mister Cash

Belgische klanten kunnen al een klein jaar bestellen bij De Bijenkorf, maar het warenhuis hield die service bewust nog even onder de radar. Pas nu de logistiek en de site in orde zijn, beginnen ze er reclame voor te maken. Voor de Belgische consument is de webwinkel licht aangepast. Zo zijn bijvoorbeeld de Belgische labels Natan en Christian Wijnants toegevoegd aan het kledingassortiment. Betalen kan met Mister Cash en bpost levert de pakketjes. Voor een Belgische vestiging zijn er nog geen concrete plannen. “Een bekend retailgezegde luidt: Department stores don’t travel well. Dat klopt.”

Topsegment

De Bijenkorf werd 145 jaar geleden opgericht in Amsterdam als een kleine winkel voor naaiaccessoires. Na de Eerste Wereldoorlog groeide het uit tot een grootwarenhuis met verschillende vestigingen in Nederland. In de hoogdagen, de vroege jaren 2000, waren er veertien winkels. Daarvan zijn er al vier dicht en volgend voorjaar sluiten er nog drie. Dit past in de premium experience-strategie waarmee De Bijenkorf begon in 2009. Het verruilt het middensegment voor de bovenkant van de markt. “Ons merkenportfolio is uitgebreid met internationale luxelabels. Zo haalden we Louis Vuitton naar Amsterdam. De look en feel van ons vlaggenschip in Amsterdam kreeg meer grandeur. We willen met De Bijenkorf een internationaal topniveau bereiken.”

200 miljoen euro

Sinds De Bijenkorf in 2011 in handen kwam van de Selfridges-groep, kreeg de luxeaanpak extra vaart. In vijf jaar is 200 miljoen euro geïnvesteerd om alle winkels én de webshop in een premium experience-kleedje te steken. “Selfridges heeft veel expertise en ervaring in de samenwerking met luxemerken. Daar kunnen we ons voordeel mee doen, maar de strategie van De Bijenkorf wordt nog altijd bepaald door ons managementteam in Amsterdam”, verzekert Heij.

Verzending

Al surfend luxe ervaren is niet vanzelfsprekend. “We proberen het kwaliteitsniveau van de winkels te evenaren, vooral door in te spelen op gebruiksgemak en service. Wat je voor 21 uur bestelt, heb je de volgende dag al in huis. Dat doen weinig concurrenten ons na in België. En voor net geen 10 euro heb je een abonnement waarmee al je verzendingen een jaar lang gratis zijn. Bovendien verkopen we liefst 97 procent van wat in onze winkels hangt ook via de site. Tot slot investeerden we flink in de productfotografie en het design van de site.”

IRIS DE FEIJTER

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content